Publikacje

2020-10-09

Subiektywny ranking najlepszych prezentacji #ForumIAB2020

Na Forum IAB  przez lata miałem dylemat – którą prelekcję, z rozgrywających się równolegle bloków, wybrać? Na szczęście w tym roku organizatorzy COVID-19 rozwiązał ten problem. Dzięki transmisji online można było dosłownie kąpać się w wiedzy. Nie ukrywam, doskwierał deficyt fizycznego spotkania z ludźmi z branży, a trzy dni pełne prezentacji – w pewnym momencie przytłaczały. Ale wysoki poziom wielu wystąpień z nawiązką rekompensował te niedogodności. 

Kogo w tym roku warto było posłuchać? Poniżej osobisty, bardzo subiektywny, ranking pięciu najciekawszych prezentacji z najważniejszej konferencji branży digital.

 

5. OK, boomer? Dlaczego nie warto ufać temu, co wiemy o grupie 50+ i jak wobec tego skutecznie budować zaufanie do marki w obliczu srebrnego tsunami. Adrianna Kubik – Przybył (They.pl)

Temat Silver Tsunami poruszany był już na poprzednich Forach (m.in. przez Rafała Oracza). Tym razem z osobami, które nie chcą być postrzegane ze względu na wiek jak “rozlazłe patelnie”, zmierzyła się Adrianna Kubik. I mimo że w temacie silverów powiedziano już wiele, to jednak musieliśmy zaczekać na tę prezentację, aby usłyszeć, że osoby w wieku 50+ aktualnie są największą podgrupą wiekową internautów w Polsce.

Duży plus za post-COVID-owy podsumowanie silverów w świecie online. 

 

4. Łże-Wykresy czy Lepszy sort danych? Aleksandra Smoter i Szymon Lipiński (Wavemaker)

Tę prezentację powinien obowiązkowo zobaczyć każdy junior- i senior-media planner. Aleksandra i Szymon opowiadali historie złego prezentowania danych w mediach. Oberwało się dziennikarzom i politykom. Chyba jedynie z sympatii do branży Aleksandra i Szymon nie wyciągnęli z rękawa prezentacji mediowych. Sam drżałem z obawy czy za chwilę nie pojawi się wykres z którejś z moich prezentacji i nie zostanie obśmiany. A najlepszą miarą rażenia prawdą było odwoływanie się do tej prezentacji przez kilku kolejnych prelegentów. 

Ekstra punkty za pogrożenie branży palcem z dużym wdziękiem, a jednocześnie przy mocnym podparciu w teorii statystyki.

3. Influencer marketing jako królestwo ad-fraudu? Kontrola to najwyższa forma zaufania. Marcin Gotowiec (Wavemaker)

Tegoroczne Forum mocno eksplorowało temat ad fraudu. Warto docenić, że branża przestała przymykać oczy na problemy cyber-przestępczości. Temat być może jest niewygodny, ale jego skala nie pozwala na milczenie. Najciekawiej “nie-milczał” Marcin. Na tapet wziął influencerów, rosnący dynamicznie segment, który często pada ofiarą nieuczciwych praktyk samych cyber-celebrytów. Bez ściemy i tuszowania. Ale też z jasnymi wskazaniami jak każdy marketer może chronić się przed manipulacjami ze strony nieuczciwych graczy.

 

2. Marketing inkluzywny czyli dlaczego marki i media powinny burzyć komunikacyjne getta. Radosław Wierzbiński (Ringer Axel Springer Polska)

Radosław znajduje się w top 5 po raz drugi. Rok temu docenił go Marcin Gotowiec, pamiętacie? (to tutaj). Tym razem Radosław mierzył się z tematem pomijania przez marketerów w swojej komunikacji dużych grup konsumentów. Ponownie pojawił się temat pokolenia silver, ale też osób z niepełnosprawnościami, LGBT, czy osób z nadwagą. Duży plus, który daje drugie miejsce w tym rankingu za zdefiniowanie problemu, ale jednocześnie za próbę znalezienia odpowiedzi co może zrobić marketer.

 

1. Czy to już czas dla marek, żeby zdjąć maski? Filip Beźnicki (Havas Media Group)

I na koniec prezentacja, która powinna się była pojawić pierwszego dnia Forum. Filip dotknął tematu społecznego zaangażowania marek. Temat na szczęście coraz częściej gości na łamach branżowych mediów, jednak rzadko jest analizowany z ekonometryczną precyzją. Filip powiedział sporo ważnych rzeczy o markach, które często na fali mody czy owczego pędu angażują się tematy społeczne i światopoglądowe. I wszystko OK, o ile konsument tego od marki oczekuje. Gorzej, że często takie działanie jest wręcz niepożądane. Niby jest to marketingowy “back to basic”, ale często o nim zapominamy. Dzięki Filip za ten kaganek CSR-owej oświaty.

Do zobaczenia za rok. Oby – w Multikinie.

PS A skoro już o konferencjach mowa – to nasza epicka impreza VideoWars by ScreenLovers zaplanowana jest na wiosnę 2021! Czekamy z nią na czas, który pozwoli bez półśrodków i kompromisów zaprezentować się przed Wami jak na ScreenLovers przystało (5-gwiazdkowo i na żywo)!

Wojciech Kowalczyk

W mediach i reklamie od ponad dekady. Planował i kupował w Optimum Media OMD. Latami brokerzył w Atmediach. Współtworzył telewizję tematyczną w MTG/Viasat World. Obecnie w pracuje w Telewizji Polskiej w Biurze Reklamy. Felietonista magazynu "Tele Pro", arbiter Komisji Etyki Reklamy, wykładowca Warszawskiej Szkoły Reklamy. Na blogu przedstawia prywatne opinie.

komentarze 2

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Najnowsze komentarze
  • Globe Telecom
  • Widać, że artykuł, jak i cały blog jest napisany przez mediowców. Mediowiec to taki człowiek, który od lat kupuje media dla branży reklamowej, któremu wydaje się, że wie coś więcej o samym marketingu. Siedząc w tej wąskiej branży, jednakowoż zarządzając największymi budżetami w niej samej, opanował ów mediowiec do perfekcji sztukę pierdolenia farmazonów z pozycji ex katedra. Więkoszść tych nominacji do reklamowych bzdur roku to nic innego, jak zazdrość wobec tych budżetów, których klienci nie zechcieli wydać na reklamy, a wydali na inne działania promocyjne. Reklamy, których chyba już nikt nie ogląd, ponieważ albo nie ma telewizora, albo ma adblocka, albo ma w głęboki poważaniu wszystkie korporacyjne media, w których ów reklamy mają szansę się ukazać. Nasi mediowcy wykorzystując swoją zawodową pozycję, zasłaniając się kantarami, tgiami, adreportami i innymi zabawkami mediowca, opowiadają te wszystkie bzdury, tylko po to, by odwrócić uwagę, przeciętnie zorientowanego marketera od zmian postaw konsumpcyjnych, zmian w systemach wartości całych pokoleń, które zasadniczo kształtują współczesne strategie komunikacyjne. A wszystko po to, abyś kupił frejarze koleje reklamy, przypadkiem nie zastanawiał się nad budżetami, które mógłbyś przeznaczyć na brand purpose, czy transformację digital. Ci biedni, często nieświadomi bzdur, które sami opowiadają, powinni nominować się do największej bzdury roku. Nie ma większej bzdury w działaniach promocyjnych marki, jak wydać budżet na reklamy. Jest taki dowcip o mediowcach, - wiecie kiedy miediowiec kłamie? - kiedy otwiera usta!
  • Nic dziwnego, że usługa ta jest tak popularna. Kupiłem telewizor UHD 4K, który miał służyć głównie do gier, a większość czasu spędzam oglądając na nim seriale. Najlepsze jest w tym wszystkim to, że obsługa usługi jest prosta, a mnogość serwisów ogromna.
  • Dzięki bardzo za ponowne wyróżnienie :) Traktuję to jako wartościową promocję tematu inkluzywności. Dzięki za to!
  • Dzięki Wojtek za wyróżnienie!

Warning: Use of undefined constant php - assumed 'php' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /scn_lvrs/wp-content/themes/responsive_new/footer.php on line 1
X