Subiektywny ranking najlepszych prezentacji #ForumIAB2020

Na Forum IAB  przez lata miałem dylemat – którą prelekcję, z rozgrywających się równolegle bloków, wybrać? Na szczęście w tym roku organizatorzy COVID-19 rozwiązał ten problem. Dzięki transmisji online można było dosłownie kąpać się w wiedzy. Nie ukrywam, doskwierał deficyt fizycznego spotkania z ludźmi z branży, a trzy dni pełne prezentacji – w pewnym momencie przytłaczały. Ale wysoki poziom wielu wystąpień z nawiązką rekompensował te niedogodności. 

Kogo w tym roku warto było posłuchać? Poniżej osobisty, bardzo subiektywny, ranking pięciu najciekawszych prezentacji z najważniejszej konferencji branży digital.

 

5. OK, boomer? Dlaczego nie warto ufać temu, co wiemy o grupie 50+ i jak wobec tego skutecznie budować zaufanie do marki w obliczu srebrnego tsunami. Adrianna Kubik – Przybył (They.pl)

Temat Silver Tsunami poruszany był już na poprzednich Forach (m.in. przez Rafała Oracza). Tym razem z osobami, które nie chcą być postrzegane ze względu na wiek jak “rozlazłe patelnie”, zmierzyła się Adrianna Kubik. I mimo że w temacie silverów powiedziano już wiele, to jednak musieliśmy zaczekać na tę prezentację, aby usłyszeć, że osoby w wieku 50+ aktualnie są największą podgrupą wiekową internautów w Polsce.

Duży plus za post-COVID-owy podsumowanie silverów w świecie online. 

 

4. Łże-Wykresy czy Lepszy sort danych? Aleksandra Smoter i Szymon Lipiński (Wavemaker)

Tę prezentację powinien obowiązkowo zobaczyć każdy junior- i senior-media planner. Aleksandra i Szymon opowiadali historie złego prezentowania danych w mediach. Oberwało się dziennikarzom i politykom. Chyba jedynie z sympatii do branży Aleksandra i Szymon nie wyciągnęli z rękawa prezentacji mediowych. Sam drżałem z obawy czy za chwilę nie pojawi się wykres z którejś z moich prezentacji i nie zostanie obśmiany. A najlepszą miarą rażenia prawdą było odwoływanie się do tej prezentacji przez kilku kolejnych prelegentów. 

Ekstra punkty za pogrożenie branży palcem z dużym wdziękiem, a jednocześnie przy mocnym podparciu w teorii statystyki.

3. Influencer marketing jako królestwo ad-fraudu? Kontrola to najwyższa forma zaufania. Marcin Gotowiec (Wavemaker)

Tegoroczne Forum mocno eksplorowało temat ad fraudu. Warto docenić, że branża przestała przymykać oczy na problemy cyber-przestępczości. Temat być może jest niewygodny, ale jego skala nie pozwala na milczenie. Najciekawiej “nie-milczał” Marcin. Na tapet wziął influencerów, rosnący dynamicznie segment, który często pada ofiarą nieuczciwych praktyk samych cyber-celebrytów. Bez ściemy i tuszowania. Ale też z jasnymi wskazaniami jak każdy marketer może chronić się przed manipulacjami ze strony nieuczciwych graczy.

 

2. Marketing inkluzywny czyli dlaczego marki i media powinny burzyć komunikacyjne getta. Radosław Wierzbiński (Ringer Axel Springer Polska)

Radosław znajduje się w top 5 po raz drugi. Rok temu docenił go Marcin Gotowiec, pamiętacie? (to tutaj). Tym razem Radosław mierzył się z tematem pomijania przez marketerów w swojej komunikacji dużych grup konsumentów. Ponownie pojawił się temat pokolenia silver, ale też osób z niepełnosprawnościami, LGBT, czy osób z nadwagą. Duży plus, który daje drugie miejsce w tym rankingu za zdefiniowanie problemu, ale jednocześnie za próbę znalezienia odpowiedzi co może zrobić marketer.

 

1. Czy to już czas dla marek, żeby zdjąć maski? Filip Beźnicki (Havas Media Group)

I na koniec prezentacja, która powinna się była pojawić pierwszego dnia Forum. Filip dotknął tematu społecznego zaangażowania marek. Temat na szczęście coraz częściej gości na łamach branżowych mediów, jednak rzadko jest analizowany z ekonometryczną precyzją. Filip powiedział sporo ważnych rzeczy o markach, które często na fali mody czy owczego pędu angażują się tematy społeczne i światopoglądowe. I wszystko OK, o ile konsument tego od marki oczekuje. Gorzej, że często takie działanie jest wręcz niepożądane. Niby jest to marketingowy “back to basic”, ale często o nim zapominamy. Dzięki Filip za ten kaganek CSR-owej oświaty.

Do zobaczenia za rok. Oby – w Multikinie.

PS A skoro już o konferencjach mowa – to nasza epicka impreza VideoWars by ScreenLovers zaplanowana jest na wiosnę 2021! Czekamy z nią na czas, który pozwoli bez półśrodków i kompromisów zaprezentować się przed Wami jak na ScreenLovers przystało (5-gwiazdkowo i na żywo)!

Wojciech Kowalczyk

W mediach i reklamie od ponad dekady. Planował i kupował w Optimum Media OMD. Latami brokerzył w Atmediach. Współtworzył telewizję tematyczną w MTG/Viasat World. Obecnie w pracuje w Telewizji Polskiej w Biurze Reklamy. Na ScreenLovers przedstawia prywatne opinie.

2 komentarze

  1. Dzięki bardzo za ponowne wyróżnienie 🙂 Traktuję to jako wartościową promocję tematu inkluzywności. Dzięki za to!

Skomentuj Marcin Gotowiec Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.