PR branży TV oczami dziennikarzy: Martin Stysiak („Gazeta Wyborcza”)

Na łamach ScreenLovers o swoich doświadczeniach ze współpracy z rzecznikami i PR-owcami telewizyjnymi opowie dziś Martin Stysiak, dziennikarz „Gazety Wyborczej”. To już ostatni odcinek z cyklu „PR branży TV…”, zatem pod wywiadem – krótkie podsumowanie. 

Martin_Stysiak 5

Którzy nadawcy i jakie firmy z rynku telewizyjnego (np. operatorzy) najlepiej radzą sobie w komunikacji z mediami? Komu przyznałbyś PR-owego Oscara za 2015 rok?

Od ubiegłego roku duży postęp w komunikacji zrobił TVN. To z pewnością zasługa przejęcia nadawcy przez Scripps Networks. Firma dużo chętniej komunikowała się z dziennikarzami, łatwiej było o spotkania z prezesami czy dyrektorami stacji.

Nieprzerwanie dobrze współpracuje się z Cyfrowym Polsatem i nc+. W przypadku tego ostatniego ciekawe będzie jak na komunikację wpłynie odejście Arkadiusza Mierzwy, rzecznika.

Z mniejszych graczy wyróżniających się na plus mogę wymienić Telewizję Puls i Tomasza Wiaderka

Którzy nadawcy i firmy telewizyjne powinni poważniej podejść do komunikacji z rynkiem? Kto zasługuje na PR-ową Złotą Malinę?

W tym roku PR-ową Złotą Malinę mogę przyznać nowemu graczowi na naszym rynku – Eleven Sports. Ich premiera była chaotyczna, trudno było się dowiedzieć o szczegółach zdobytych praw sportowych czy zdobyć informacje o tym, gdzie nowe kanały będzie można oglądać. Do dziś na odpowiedzi z Eleven trzeba czekać dłużej niż w przypadku innych nadawców.

Czy możesz wskazać kilku managerów z rynku telewizyjnego w najciekawszy sposób komentujących rzeczywistość swojego segmentu?

W Polsce nie brakuje managerów, z którymi można długo i ciekawie rozmawiać na temat rynku. Z pewnością można do nich zaliczyć wszystkich przedstawicieli Scrippsa, w tym m.in. Jima Samplesa, prezesa Scripps Networks International. Na podstawie pierwszych spotkań z nowym prezesem nc+, Manuelem Rougeron mogę stwierdzić, że nastąpiła pozytywna zmiana. Manuel jest dużo bardziej otwarty i skory do rozmów na temat rynku telewizyjnego niż poprzedni prezes, Julien Verley.

W tym miejscu – choć nie jest to prezes koncernu telewizyjnego – chciałbym wyróżnić także Mariusza Łukomskiego, prezesa firmy dystrybucyjnej Monolith Films. Rozmowy z nim są zawsze bardzo ciekawe, potrafi wskazać ciekawe zjawiska na rynku filmowym i kinowym w Polsce. Jest też bardzo otwarty na współpracę. 

Z jakimi wyzwaniami związanymi z opisywaniem rynku zmaga się dziennikarz biznesowy zajmujący się telewizją w Polsce?

Największym wyzwaniem dla dziennikarza biznesowego zajmującego się rynkiem telewizyjnym są zmiany w Telewizji Polskiej i Polskim Radiu. Przedstawiciele ministerstwa kultury, którzy przeprowadzają zmiany nie komunikują się z dziennikarzami, a przedstawiciele nadawców sami nie wiedzą co ich czeka. Zajmując się już około 5 lat rynkiem mediów w Polsce, nie spotkałem się z takim przypadkiem. To skrajny przykład niedopuszczania dziennikarzy do informacji o planowanych zmianach w mediach publicznych. 

To był już ostatni odcinek naszego cyklu, zatem pora na podsumowanie. 

Dziękujemy dziennikarzom za udział, czytelnikom za lekturę, a działom PR firm telewizyjnych za cierpliwość i wyrozumiałość. I na koniec – garść gratulacji!

Dla Olgi Zomer i Cyfrowego Polsatu – to już kolejny rok, w którym prowadzone przez nią biuro prasowe zbiera same pochwały. Chapeau bas!

Dla nc+ i Arkadiusza Mierzwy – nie miał łatwo i dawał radę. Jego następczyni ma wysoko postawioną poprzeczkę 🙂
Warto też wspomnieć o Jacku Rakowieckim,  byłym rzeczniku TVP, którego nazwisko z szacunkiem przywołują dziennikarze, a i pisząca te słowa wspomina z sentymentem jego pełne swady wypowiedzi do mediów (bo kto poza prezesami spółek i piszącymi je PR-owcami lubi czytać mdłe i ugrzecznione blablanie o nieustających pasmach sukcesów?). Także Wiesław Łodzikowski, nazwany tu “technologicznym guru”, to pozytywny bohater z Woronicza – nasi rozmówcy lubią go słuchać i przeprowadzać z nim wywiady, a adminka tego bloga – czytać je. Przy tej okazji pozdrawiamy biuro prasowe TVP, które chyba zawsze ma ręce pełne roboty, ale podejrzewam, że takiej burzy i naporu jeszcze nie przeżywało… (ciekawe jak wypadną w naszej sondzie w przyszłym roku?).

A na naszej PR-owej liście chwały wymieńmy także: TV Puls i Tomka Wiaderka, A+E, BBC, ZPR, czy Scripps Networks. Good job! Liczymy, że w przyszłym roku ta lista będzie jeszcze dłuższa 🙂

Joanna Nowakowska

Żyje z pisania, ale woli czytanie. Łącznie od ponad dekady śledzi rynek telewizyjny, a od jakiegoś czasu ma wrażenie, że rynek śledzi również ją :) Obowiązki naczelnej ScreenLoverki łączy z pracą w agencji mediowej, do której przeszła z Atmediów. Poprzednio - dziennikarka „Media & Marketing Polska”.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.