Publikacje

2018-08-30

Kto rozbije bank? Mediowcy prognozują jesienne ratingi.

Nadawcy telewizyjni mają dwa doroczne święta – ogłoszenie ramówki wiosennej i premierę jesiennej. Ci najwięksi właśnie odsłonili karty i opublikowali plany na jesień. Najwięcej emocji wzbudzają zawsze nowości. Jak szanse czterech z nich widzą eksperci z agencji mediowych? Serwis ScreenLovers poprosił ich o wytypowanie widowni czterech wrześniowych premier. Wybraliśmy:

  • Serial Pułapka, który będzie miał premierę w niedzielę, 9 września o 21:30 w TVN;
  • Program rozrywkowy Śpiewajmy razem. All together now, który debiutuje w Polsacie. Premierowa emisja w środę 5 września;
  • Nowy serial kostiumowy Drogi wolności debiutujący w TVP1 już w niedzielę 2 września o 20:10;
  • Program rozrywkowy Bake off junior, będący rozwinięciem formatu już wcześniej obecnego w TVP2. Premiera w czwartek, 6 września o 20:40.

Nowości nie od dziś budzą najwięcej emocji. Największe przychody reklamowe generowane są przez stałe cykliczne programy. Szczególnie ważne są tu seriale. Każdy nowy program obarczony jest sporym ryzykiem. W “uzależnienie” widza do oglądania programu angażuje się zarówno płatną promocję jak i siły PR-owe. W okresie startu ramówki gwiazdy nowych produkcji wylewają się nie tylko z billboardów, ale też z okładek kolorowych magazynów. Nieprzypadkowo to nie “M jak miłość”, czy “Na Wspólnej” są najmocniej wspierane. Marzeniem kanałów jest stworzenie nowego, chętnie oglądanego “samograja”. Czy któraś z jesiennych premier ma na to widoki? 

Naszych fachowców poprosiliśmy o wytypowanie widowni pierwszego odcinka każdego z wymienionych wcześniej programów. Dlaczego tylko premiera? To ona wyznacza poziom zainteresowania, jakie jest w stanie telewizja wzbudzić nowym formatem. Stacje też coraz częściej reagują na słabe wyniki pierwszych odcinków nowości, co czasem powoduje zmiany w terminach emisji, a to zaburza estymacje. Poprosiliśmy typujących o dwie wartości: (1) widownię (AMR) w grupie 4+ oraz (2) udział w widowni (SHR) w grupie 16-49. Oto typy ekspertów.

Pułapka czy Drogi wolności – co wybiorą miliony

Bezdyskusyjnie najwięcej szans mediowcy dają serialom. “Drogi wolności” oraz “Pułapka” szacowane są średnio na 2,2-2,5 mln widzów premierowego odcinka. W tej rywalizacji nieco wyżej nasi respondenci estymują wyniki serialu TVN. “Pułapka” jest też największą zagadką jesieni. Rozstrzał typów sięga tu od 1,7 mln do 4,0 mln widzów. W przypadku pozostałych trzech nowości odpowiedzi nie są aż tak skrajne. Wśród programów rozrywkowych więcej szans eksperci dają programowi “Śpiewajmy razem” (1,6 mln). Potencjał “Bake off junior” oceniany jest na 1,3 mln.

 

(Na wykresie – niebieskim znacznikiem oznaczono średnią z typów ekspertów. Rozpiętość odpowiedzi zaznaczona jest pomarańczową prostą)

Komercyjnie – TVN i Polsat

W widowni 16-49 (tradycyjna grupa komercyjna) ranking programów jest inny. Nadal liderem – wg mediowców – pozostaje “Pułapka”, ale przewaga nad pozostałymi programami jest znacznie wyższa. Premiera szacowana jest na 19 proc. udziału w widowni. Na drugim miejscu jest Polsat. Ich nowy show muzyczny wg ekspertów zdobędzie 14 proc. udziału, choć typowane są wartości od 8 do 17 proc. Oczywiście ciągle mówimy o odcinku premierowym. Nowe pozycje Telewizji Publicznej oceniane są na 10 proc. – “Drogi wolności” (przedział 6 – 12 proc.) oraz 9 proc. “Bake off junior” (przedział 5 – 13 proc.). W tej klasyfikacji najbardziej skrajne oceny otrzymał show Polsatu i ten program dla naszych ekspertów jest największą zagadką.

A jak będzie w rzeczywistości – sprawdzimy zaraz po pierwszych emisjach. Już wkrótce: które premierowe emisje miały najwięcej widzów oraz kto najlepiej przewidział zachowanie publiczności. Stay tuned!

W typowaniu wzięło udział 10 ekspertów z 8 domów mediowych: Codemedia, Havas Media Group, Mediacom Warszawa, OMD, Universal McCann, Value Media, Vizeum oraz Wavemaker.

 

 

Wojciech Kowalczyk

W mediach i reklamie od ponad dekady. Planował i kupował w Optimum Media OMD. Latami brokerzył w Atmediach. Współtworzył telewizję tematyczną w MTG/Viasat World. Obecnie w pracuje w Telewizji Polskiej w Biurze Reklamy. Felietonista magazynu "Tele Pro", arbiter Komisji Etyki Reklamy, wykładowca Warszawskiej Szkoły Reklamy. Na blogu przedstawia prywatne opinie.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Najnowsze komentarze
  • Sun Cellular
  • gdybyście jeszcze nauczyli się używać polskich słów zamiast tych językowych potworków...
  • Widać, że artykuł, jak i cały blog jest napisany przez mediowców. Mediowiec to taki człowiek, który od lat kupuje media dla branży reklamowej, któremu wydaje się, że wie coś więcej o samym marketingu. Siedząc w tej wąskiej branży, jednakowoż zarządzając największymi budżetami w niej samej, opanował ów mediowiec do perfekcji sztukę pierdolenia farmazonów z pozycji ex katedra. Więkoszść tych nominacji do reklamowych bzdur roku to nic innego, jak zazdrość wobec tych budżetów, których klienci nie zechcieli wydać na reklamy, a wydali na inne działania promocyjne. Reklamy, których chyba już nikt nie ogląd, ponieważ albo nie ma telewizora, albo ma adblocka, albo ma w głęboki poważaniu wszystkie korporacyjne media, w których ów reklamy mają szansę się ukazać. Nasi mediowcy wykorzystując swoją zawodową pozycję, zasłaniając się kantarami, tgiami, adreportami i innymi zabawkami mediowca, opowiadają te wszystkie bzdury, tylko po to, by odwrócić uwagę, przeciętnie zorientowanego marketera od zmian postaw konsumpcyjnych, zmian w systemach wartości całych pokoleń, które zasadniczo kształtują współczesne strategie komunikacyjne. A wszystko po to, abyś kupił frejarze koleje reklamy, przypadkiem nie zastanawiał się nad budżetami, które mógłbyś przeznaczyć na brand purpose, czy transformację digital. Ci biedni, często nieświadomi bzdur, które sami opowiadają, powinni nominować się do największej bzdury roku. Nie ma większej bzdury w działaniach promocyjnych marki, jak wydać budżet na reklamy. Jest taki dowcip o mediowcach, - wiecie kiedy miediowiec kłamie? - kiedy otwiera usta!
  • Nic dziwnego, że usługa ta jest tak popularna. Kupiłem telewizor UHD 4K, który miał służyć głównie do gier, a większość czasu spędzam oglądając na nim seriale. Najlepsze jest w tym wszystkim to, że obsługa usługi jest prosta, a mnogość serwisów ogromna.
  • Dzięki bardzo za ponowne wyróżnienie :) Traktuję to jako wartościową promocję tematu inkluzywności. Dzięki za to!

Warning: Use of undefined constant php - assumed 'php' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /scn_lvrs/wp-content/themes/responsive_new/footer.php on line 1
X