Top 5 z Forum IAB 2021 – subiektywny ranking najlepszych prezentacji

Jak wiecie, nie jesteśmy największymi fanami ‘zdalnych’ konferencji. W przeciwnym razie VideoWars by ScreenLovers nie musiałoby czekać aż do wiosny 2022 😊 (tak, to już w zasadzie oficjalne info!) z premierą V edycji. Jednak w morzu zdalnych eventów, Forum IAB już drugi rok z rzędu broni tak poziomu, jak i organizacji technicznej.

W kwestii poziomu – wiadomo – przy takiej liczbie prezentacji nie sposób zagwarantować, że choćby połowa powali na kolana. Ale jakoś nigdy, a już od paru lat, gdy Marcin Gotowiec zapoczątkował u nas ten format, nasi autorzy nie mieli kłopotu z wyłonieniem 5 wybornych prezentacji. I ja też dzisiaj kłopotu nie miałam, a gdyby nie ograniczenia formatu, którego postanowiłam się trzymać, do mojej listy topów bez wątpienia trafiliby także:

Filip Beźnicki z Havas Media i jego niebanalna historia o zbuntowanych markach

Joanna Okła i Jarek Dejneka z MediaComu – jeśli ktoś ma wątpliwości co do przyszłości agencji mediowych lub postrzega je jako hurtownię GRP-sów albo działy sprzedaży Google i Facebooka, powinien ten kawał solidnej intelektualnie roboty MediaComu zobaczyć

Rafał Oracz z grupy AdNext, który pięknie wykorzystał metaforę wahadła Foucault dla opisu rozgrywajacego w coraz to nowych rynkowych scenografiach tego samego (trochę pozornego – dopisek redakcji) konfliktu na linii jakość – zasięg

Maciej Kawka z Wavemaker, który obrazowo przedstawił nurtujący dziś nie tylko rynek reklamy temat rozrastającej się władzy gigantów technologicznych. Ciekawe czy ciarki po plecach przeszły też prowadzącej tę część konferencji Dorocie Bigo z Google 😊

Wspomnianym wyżej mówcom gratuluję! A w subiektywnym rankingu top 5 prezentacji, które najmocniej podbiły serce i rozum ScreenLoverki witam:

5. Lucyna Koba, Bartosz Wójcik – Gemius

Lucyna Koba to zawsze gwarant udanego występu, nie inaczej było tym razem, w duecie z Bartoszem Wójcikiem. Managerowie Gemiusa wzięli na warsztat TikToka, którego reklamy oraz informacyjną nieprzejrzystość omawialiśmy nawet ostatnio w naszych Kocopałach Kwartału. I wydaje się, że nie jesteśmy odosobnieni w swoim poczuciu niewiedzy z jednej, a nadmiernej ekscytacji TikTokiem wśród młodszych przedstawicieli branży z drugiej strony. Gemius postanowił wypełnić tę informacyjną pustkę i podstawowymi danymi (inkrementalny zasięg względem YT i TV czy czas kontaktu z reklamą) rozbrajał obiegowe mity na temat TikToka. „Don’t make hype” (nawiązujące do hasła reklamowego Tik Toka) było pięknym zwieńczeniem tej bardzo dystyngowanej i wcale nie napastliwej, a wyważonej i odpowiadającej na potrzeby rynku prezentacji Lucyny i Bartosza.

4. Radek Wierzbiński, RASP

Rzeczowa oraz bogata w dane, fakty i teorie naukowe prezentacja rzuciła światło na zaniedbany dziś informacyjnie świat mężczyzn i ojców. Tymczasem, jak się okazuje, w cieniu women empowerment wiele się dzieje w temacie tacierzyństwa. Jak ewoluuje rola ojca w społeczeństwie i kulturze, na jakie rafy natrafiają aspiracje mężczyzn, którzy chcą być lepszymi ojcami, wreszcie – jak ojców widzą i opisują w swojej komunikacji marketerzy? – arcyciekawie naświetlił te wątki manager RASP zostawiając lekki niedosyt tylko przy tej ostatniej kwestii. Uznanie dla Radka zarówno za sposób, w jaki poprowadził prezkę, jak i za wybór niebanalnego tematu.

3. Paweł Gala – Wavemaker

Nie po raz pierwszy temat rozdźwięku pomiędzy tym, co myślą marketingowcy, a tym, co siedzi w głowach „zwykłych” ludzi, pojawił się na forum branżowej konferencji. Ale po raz pierwszy chyba opowiedziano o nim tak przenikliwie, przejrzyście i z nienadmuchanymi (a trafionymi) odwołaniami do źródeł naukowych. Paweł Gala z Wavemaker pokazał jak C-19, który zamknął marketingowców w wielkomiejskich samotniach, oddalił ich percepcję od polskiej niebranżowej przeciętnej oraz jak luksus zdalnej pracy (podobno marketer to wymarzony zawód do uprawiania go w trybie home office) mógł przełożyć się na chybione pomysły komunikacyjne. Marketingowcy w znacznie czarniejszych barwach postrzegali często pandemiczną rzeczywistość, a w tym kontekście przestaje dziwić nadużywanie sentymentalnych tonów w covidowych blokach reklamowych (szczególnie wiosną ub.r.). Niepokojąca, trzeźwiąca i świetnie opowiedziana prezentacja.

2. Michał Protasiuk – Google i i Michał Zajdel – Kantar

Pamiętacie ze ScreenLovers ciekawą dyskusję ekspertów wokół badań uwagi prowadzonych przez Lumen i TVsion? Różne media wideo trafiły wówczas pod eye-trackinowy sąd widzów, a Lumen zwieńczył swój projekt propozycją wskaźnika – attentive CPM (aCPM), który miałby nam mówić o cenie 1000 sekund realnej uwagi widza dla reklam w różnych mediach. Największą „ofiarą” wyliczeń Lumen padał Facebook i o nim też badacze zasugerowali myśleć raczej jako alternatywie dla cyfrowego OOH aniżeli telewizji. Chociaż Youtube prezentował się w badaniu Lumen bardzo nieźle, Google bez entuzjazmu podszedł do tego projektu – jako z góry premiującego długie formaty, a i pomijającego (w sumie słusznie, bo niby czemu?) cały sektor VOD. Swój badawczy pomysł na pomiar uwagi Google zaprezentował wraz z Kantarem na Forum IAB i … czapki z głów. Jaki odsetek czasu reklamowego trafia do widzów, co się dzieje w czasie bloków reklamowych w zależności od medium, a nawet urządzenia, na którym emitowane jest wideo: to zupełnie unikatowe dla Polski insighty, które wyłoniły się z projektu Google’a. Czekamy na więcej, bo podobno prezentacja na Forum IAB była tylko zapowiedzią większej całości. Zdecydowanie nabrałam na nią apetytu po wysłuchaniu Michała Protasiuka i Michała Zajdla.

1. Marcin Malicki – WP

Zaskoczyć ScreenLovera poziomem prezentacji o subskrypcjach (wszak w wideo to dziś motyw szeroko dyskutowany) nie jest łatwo, ale Marcinowi Malickiemu z WP to się udało. O transformacjach od modelu reklamowego po subskrypcje opowiedział z prawdziwą pasją i znawstwem. Porządkujące typologie modeli płacenia treści (AVOD, SVOD, TVOD), piękne przejście od ogółu do szczegółu, soczyste kejsy transformacji w kierunku subskrypcji (udanej w przypadku Wired i niefortunnej dla Medium.com) oraz sformułowanie na koniec warunków przeprowadzenia takiej transformacji (z mojej perspektywy nieco studzących subskrypcyjny „hype”) złożyły się na jedno z najlepszych wystąpień tegorocznego Forum. Odkrywczość, przykłady, konkrety, dobra energia mówcy – były w tej prezentacji wszystkie magiczne składniki konferencyjnego sukcesu. No a oprócz tego temat żywo dla ScreenLovers interesujący – bez wątpienia to też czynnik wpływający na kształt tego subiektywnego rankingu 🙂 

Do zobaczenia na Forum IAB już za rok, a wcześniej – na VideoWars by ScreenLovers :)! 

Photo by Duncan Sanchez on Unsplash

Joanna Nowakowska

Żyje z pisania, ale woli czytanie. Łącznie od ponad dekady śledzi rynek telewizyjny, a od jakiegoś czasu ma wrażenie, że rynek śledzi również ją :) Obowiązki naczelnej ScreenLoverki łączy z pracą w agencji mediowej, do której przeszła z Atmediów. Poprzednio - dziennikarka „Media & Marketing Polska”.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.