Subiektywne #Top5 Forum IAB, wersja alternatywna

Nie kryję szczególnego sentymentu do Forum IAB. Dzięki temu, że tegoroczna edycja najważniejszej konferencja branży online odbyła się offline, trudno było zliczyć spotkanych przyjaciół i znajomych. Za to najlepsze prezentacje – zliczam poniżej 🙂

Niestety klasyczna konferencja, a w szczególności cztery równoległe ścieżki prezentacji, nie pozwoliły śledzić wszystkich wystąpień. I mimo, że tę okoliczność przytaczam co roku, to tym razem była o tyle bolesna, że drugiego dnia umknęło mi bezpowrotnie kilka prezentacji, które zapowiadały się na silne nominacje do tego rankingu. Pocieszeniem jest to, że mają szansę zasilić równoległy subiektywny ranking Joanny – jeśli nie czytaliście to zajrzyjcie koniecznie (KLIK). Kto zachwycił mnie w tym roku?

#5 Magdalena Kordulasińska & Łukasz Kołdys, Wavemaker, “Reklama dźwignią kryzysu demograficznego, czyli dlaczego (nie) warto mieć dzieci?”

“Gdzie są te dzieci? W dupie!”, pisała w głośnym artykule Agnieszka Szpila. Magda i Marcin mogliby parafrazować red. Szpilę mówiąc “W reklamie i popkulturze”.

W latach 1960–2021 tylko jeden kraj na mapie świata odnotował wzrost w liczbie dzieci przypadających na kobietę. Nie była to jednak Polska.* O narastającym problemie demograficznym czytałem i słuchałem już wielokrotnie. Ale pierwszy raz do wyjaśnienia zjawiska i do próby jego rozwiązania (załagodzenia?) zaprzęgnięto przekaz reklamowy oraz popularne seriale. Prezentacja błyskotliwa i w punkt. Gorzką prawdę okraszono nam inteligentnym humorem.

* tym jedynym krajem jest oczywiście Watykan.

Magdalena Kordulasińska & Łukasz Kołdys, Wavemaker

#4 Agata Groszek, Havas Media Group, “Me too 2.0. O potrzebie nowej wrażliwości społecznej.”

Agatę wyróżnialiśmy już rok temu za empatyczną prezentację o unikaniu seniorów w reklamach. Tym razem Agata opowiedziała o wykluczonych… ekonomicznie. W społecznie wrażliwej prezentacji bezlitośnie pokazała jak wielu Polaków zmaga się z problemami finansowymi. Jednocześnie zarówno branża reklamowa, jak i rozrywkowa, dostrzegają tylko osoby zamożne, “cancelując” lub wyśmiewając biedę.

Prezentacja przemyślana, spójna logicznie i – co ważne – zakończona przykładami reklamodawców, którzy wrażliwość na osoby niezamożne wdrożyły do swojej komunikacji. Przekaz na tyle uniwersalny, że możliwy do podania zarówno na targach programowych, na pitchu reklamowym, jak i spotkaniu wyborczym lewicowej partii.

Agata Groszek, Havas Media Group

#3 Filip Beźnicki, Stratosfera, “How Brands Grow? “Sprawdzam” Edition. It’s Culture, stupid!”

“Kiedy łamiesz zasady, łam je mocno i na dobre”. Takie prezentacje lubimy – kontestujące status quo i podważające istniejące paradygmaty. Filip ponownie nie zawiódł. Przygotował roast Byrona Sharpa, bezkompromisowo wchodząc w rolę kontestatora części jego tez. I mimo, że nie z każdą wypowiedzianą przez Filipa tezą się zgadzam, być może właśnie w wywołaniu tej różnorodności opinii tkwi największa siła jego prezentacji. Duży plus za przejście od krytyki do alternatywnej autorskiej propozycji.

Ach, gdyby po tej prezentacji była jeszcze dyskusja strategów, albo marketerów…

Filip Beźnicki, Stratosfera

#2 Marta Głowacka, MullenLowe Warsaw, Damian Borowiec, MediaHub, “Zbriefowaliśmy AI na kampanię kreatywną i wiemy, jak ocenili ją konsumenci. Czy sztuczna inteligencja zastąpi nas w pracy?”

Jedna z moich ulubionych piosenkarek, Róisín Murphy, na okładkę swojego nowego albumu wybrała grafikę stworzoną przez AI. Zamiast mówić o sztucznej inteligencji po prostu z niej skorzystała (chcecie zobaczyć tę okładkę? Jest tutaj: KLIK)

Marta i Damian podobnie – wyszli daleko poza schematyczne “pracy nam nie zabierze, ale…” i zabrali się do ciężkiej pracy. W swojej rozmowie z Chat GPT i Midjurney wczuli się w rolę marketera i bezlitośnie briefowali kolegów Terminatora i R2D2 na przygotowanie pełnoprawnej kampanii reklamowej. Algorytmy zderzyły się z koniecznością wymyślenia produktu, jego składu, pozycjonowania, grupy celowej, kreacji, itp. Czym zakończyła się podróż w nieznane? Przede wszystkim kreacją, która może nie wygra Złotego Lwa, ale może okazać się lepsza od prac niejednej agencji. To przejście z AI przez cały nasz proces pracy było fascynującą podróżą w nieznane.

Marta Głowacka, MullenLowe Warsaw, Damian Borowiec, MediaHub

#1 Żaneta Szysz, Dorian Szymański, Mindshare Poland, “PAY [for] ATTENTION! Jak optymalizować kampanię w oparciu o najcenniejszą walutę 2023 roku?”

Takie prezentacje lubię. O ile pomiar uwagi w reklamie przebił się już do mainstreamu branżowych rozmów, o tyle nadal niewiele jest twardych danych i żywych kampanii. Żaneta z Dorianem odważnie i transparentnie rozliczyli się z uwagi w realnej kampanii. Mamy prawdopodobnie pierwsze benchmarki kosztu uwagi policzone w prawdziwych złotówkach. I to dla dużego marketera. Wierzę, że takie kampanie i podsumowujące je prezentacje popychają naszą branżę do przodu.

Żaneta Szysz, Dorian Szymański, Mindshare Poland

Forum IAB wraca za rok, a zanim Forum to już 3 października widzimy sie na VideoWars by ScreenLovers.

Wojciech Kowalczyk

W mediach i reklamie od ponad dekady. Planował i kupował w Optimum Media OMD. Latami brokerzył w Atmediach. Współtworzył telewizję tematyczną w MTG/Viasat World. Obecnie w pracuje w Telewizji Polskiej w Biurze Reklamy. Na ScreenLovers przedstawia prywatne opinie.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.