Nie kryję szczególnego sentymentu do Forum IAB. Dzięki temu, że tegoroczna edycja najważniejszej konferencja branży online odbyła się offline, trudno było zliczyć spotkanych przyjaciół i znajomych. Za to najlepsze prezentacje – zliczam poniżej 🙂
Niestety klasyczna konferencja, a w szczególności cztery równoległe ścieżki prezentacji, nie pozwoliły śledzić wszystkich wystąpień. I mimo, że tę okoliczność przytaczam co roku, to tym razem była o tyle bolesna, że drugiego dnia umknęło mi bezpowrotnie kilka prezentacji, które zapowiadały się na silne nominacje do tego rankingu. Pocieszeniem jest to, że mają szansę zasilić równoległy subiektywny ranking Joanny – jeśli nie czytaliście to zajrzyjcie koniecznie (KLIK). Kto zachwycił mnie w tym roku?
#5 Magdalena Kordulasińska & Łukasz Kołdys, Wavemaker, “Reklama dźwignią kryzysu demograficznego, czyli dlaczego (nie) warto mieć dzieci?”
“Gdzie są te dzieci? W dupie!”, pisała w głośnym artykule Agnieszka Szpila. Magda i Marcin mogliby parafrazować red. Szpilę mówiąc “W reklamie i popkulturze”.
W latach 1960–2021 tylko jeden kraj na mapie świata odnotował wzrost w liczbie dzieci przypadających na kobietę. Nie była to jednak Polska.* O narastającym problemie demograficznym czytałem i słuchałem już wielokrotnie. Ale pierwszy raz do wyjaśnienia zjawiska i do próby jego rozwiązania (załagodzenia?) zaprzęgnięto przekaz reklamowy oraz popularne seriale. Prezentacja błyskotliwa i w punkt. Gorzką prawdę okraszono nam inteligentnym humorem.
* tym jedynym krajem jest oczywiście Watykan.
#4 Agata Groszek, Havas Media Group, “Me too 2.0. O potrzebie nowej wrażliwości społecznej.”
Agatę wyróżnialiśmy już rok temu za empatyczną prezentację o unikaniu seniorów w reklamach. Tym razem Agata opowiedziała o wykluczonych… ekonomicznie. W społecznie wrażliwej prezentacji bezlitośnie pokazała jak wielu Polaków zmaga się z problemami finansowymi. Jednocześnie zarówno branża reklamowa, jak i rozrywkowa, dostrzegają tylko osoby zamożne, “cancelując” lub wyśmiewając biedę.
Prezentacja przemyślana, spójna logicznie i – co ważne – zakończona przykładami reklamodawców, którzy wrażliwość na osoby niezamożne wdrożyły do swojej komunikacji. Przekaz na tyle uniwersalny, że możliwy do podania zarówno na targach programowych, na pitchu reklamowym, jak i spotkaniu wyborczym lewicowej partii.
#3 Filip Beźnicki, Stratosfera, “How Brands Grow? “Sprawdzam” Edition. It’s Culture, stupid!”
“Kiedy łamiesz zasady, łam je mocno i na dobre”. Takie prezentacje lubimy – kontestujące status quo i podważające istniejące paradygmaty. Filip ponownie nie zawiódł. Przygotował roast Byrona Sharpa, bezkompromisowo wchodząc w rolę kontestatora części jego tez. I mimo, że nie z każdą wypowiedzianą przez Filipa tezą się zgadzam, być może właśnie w wywołaniu tej różnorodności opinii tkwi największa siła jego prezentacji. Duży plus za przejście od krytyki do alternatywnej autorskiej propozycji.
Ach, gdyby po tej prezentacji była jeszcze dyskusja strategów, albo marketerów…
#2 Marta Głowacka, MullenLowe Warsaw, Damian Borowiec, MediaHub, “Zbriefowaliśmy AI na kampanię kreatywną i wiemy, jak ocenili ją konsumenci. Czy sztuczna inteligencja zastąpi nas w pracy?”
Jedna z moich ulubionych piosenkarek, Róisín Murphy, na okładkę swojego nowego albumu wybrała grafikę stworzoną przez AI. Zamiast mówić o sztucznej inteligencji po prostu z niej skorzystała (chcecie zobaczyć tę okładkę? Jest tutaj: KLIK)
Marta i Damian podobnie – wyszli daleko poza schematyczne “pracy nam nie zabierze, ale…” i zabrali się do ciężkiej pracy. W swojej rozmowie z Chat GPT i Midjurney wczuli się w rolę marketera i bezlitośnie briefowali kolegów Terminatora i R2D2 na przygotowanie pełnoprawnej kampanii reklamowej. Algorytmy zderzyły się z koniecznością wymyślenia produktu, jego składu, pozycjonowania, grupy celowej, kreacji, itp. Czym zakończyła się podróż w nieznane? Przede wszystkim kreacją, która może nie wygra Złotego Lwa, ale może okazać się lepsza od prac niejednej agencji. To przejście z AI przez cały nasz proces pracy było fascynującą podróżą w nieznane.
#1 Żaneta Szysz, Dorian Szymański, Mindshare Poland, “PAY [for] ATTENTION! Jak optymalizować kampanię w oparciu o najcenniejszą walutę 2023 roku?”
Takie prezentacje lubię. O ile pomiar uwagi w reklamie przebił się już do mainstreamu branżowych rozmów, o tyle nadal niewiele jest twardych danych i żywych kampanii. Żaneta z Dorianem odważnie i transparentnie rozliczyli się z uwagi w realnej kampanii. Mamy prawdopodobnie pierwsze benchmarki kosztu uwagi policzone w prawdziwych złotówkach. I to dla dużego marketera. Wierzę, że takie kampanie i podsumowujące je prezentacje popychają naszą branżę do przodu.
Forum IAB wraca za rok, a zanim Forum to już 3 października widzimy sie na VideoWars by ScreenLovers.