![](https://screenlovers.pl/wp-content/uploads/2023/03/cat-g39ec8b8a7_640.jpg)
Gdyby ten tekst pisał brand manager Paczkomat ® Inpost to czytalibyście właśnie Kocopał® Kwartał® od ScreenLovers©®™. Ale nie dość, że deklinujemy, to nadal piszemy bez pomocy Chata GPT i nie mierzymy swojego śladu węglowego. Za bardzo pochłania nas zbieranie nonsensów, w które pierwszy kwartał 2023 roku więcej niż obrodził!
Zacznijmy więc od wyróżnień w plebiscycie na Branżowe Kocopały Kwartału:
- Solidne należy się mediom branżowym, także zagranicznym, w których więcej czytamy ostatnio o carbon-neutralności firm marketingowych aniżeli ich biznesie czy największych, płynących z działalności, grzechach. Jak to dobrze, że planując nisko emisyjne formaty reklamowe w kampaniach linii lotniczych lub producentów wody w plastikowych butelkach, branża może zdekarbonizować sumienia…
- Nie tylko zresztą w tej kategorii idą w tym kwartale brawa dla branżówek. Raport jednego z ważniejszych magazynów wyróżniających ostatnio m.in. agencje mediowe, przyznał laury jednej z nich za najlepszy wynik w badaniu Nielsena (sprawdziliśmy – nigdy nie badali domów mediowych) oraz – tu hit – za wzrost przychodów, które wedle opisu były o prawie 300 mln zł wyższe niż obroty! W tym kontekście Chat GPT mógłby w branżowym dziennikarstwie zrobić kawał naprawdę dobrej roboty…
- A skoro już jesteśmy przy generatywnej AI, to ile raportów o zawodach, które znikną za jej sprawą, czytaliście? Ilekroć widzimy w mediach kolejny, wspominamy Johna Maynarda Keynesa, który w 1930 roku przewidywał, że dzięki automatyzacji i rozwojowi technologii, za 100 lat tydzień pracy dla większości ludzi będzie liczył 15 godzin. Tak jak noblista Keynes nie przewidział powstania agencji programmatic, działów miękkiego HR i coachingu, tak i my jesteśmy spokojni o to, że żadna AI nie pobije głupot, jakie potrafią wygenerować tylko żywi specjaliści nie tylko z naszej branży 😊
- Dzięki mediom i badaczom poznaliśmy też kolejne kluczowe dla marketerów „kochające zakupy” i „kwestionujące swoją płeć” pokolenia. Tylko w tym kwartale rynek odkrył Zalfy i Zillenialsów. Niecierpliwie czekamy na kolejne nowiny o Baby Zoomers, generacji Opla i Omegi. ScreenLoversowa biblioteczka łże-analiz puchnie, ale półkę znajdziemy 🙂
![](https://screenlovers.pl/wp-content/uploads/2023/04/img_4084-1024x781.jpg)
Pora na laureatów!
6. Nie kupujesz na Insta? Nie jesteś prawdziwym Polakiem.
Już wiemy dlaczego w Lidlu jest tak pusto, a w galeriach handlowych miejsca parkingowe – wolne. Polacy masowo kupują na Instagramie – grzmiały nagłówki: „43 proc. Polaków kupuje na Instagramie – tak wynika z najnowszego badania agencji BrandLift”.
Branżowe media publikujące „badania” z których naśmiewała się nawet influencerska brać? Witajcie w 2023 r.!
Dodajmy, że agencja BrandLift rekrutowała Polaków do badania wyłącznie na Instagramie, o czym tylko delikatnie przypominamy zanim Allegro zadrży i uklęknie przed potęgą sprzedażową Instagrama.
5. 200 mln w tę czy w tamtą, czyli wycena Ekipa Holding
Znacie kawał o bacy, który sprzedawał psa za milion? Turysta popukał się w głowie, mówiąc, że nikt nie kupi, ale jakie było jego zdziwienie, gdy baca psa sprzedał – za dwa koty po 500 tysięcy. Kawał przypomniał nam się przy okazji doniesień o Ekipie, która jednym muśnięciem excela zmniejszyła swoją wartość z 238,4 mln zł na 21,5 mln zł z kwartału na kwartał (vide: KLIK). Influencerom z Ekipa Holding nawet nie polecamy lektury książki „Jak rozwiązać 50 % swoich problemów”, bo od razu widać, że wzięli dwie.
4. Niezachwiane zasięgi prasy
Nie wiemy w jakim rezerwacie rekrutują do badania prasy w Polsce, ale ostatnie dane o czytelnictwie natchnęły nas niezdrowym optymizmem (źródło: KLIK).
Proszę państwa – zasięg prasy jest wysoki i się nie zmienia. W sumie można rzec – nic się nie dzieje na tym spokojnym rynku prasowym. Polacy czytają na potęgę!
Z tego miejsca pozdrawiamy czytelników „Auto Świata”, „Naj”, „Przepisu na Zdrowie”, „Bliżej Ciebie”, „Takie jest Życie”, „Cudów i Objawień”, „Party”, „Claudii”, „Dobrych Rad”, „Burda Style”, „Sielskiego Życia” i innych pozamykanych ostatnio tytułów… I zastanawiamy się: gazetki Lidla i Biedronki są klasyfikowane przez PBC jako tygodniki opinii, czy – w dobie szalejącej inflacji – jako prasa ekonomiczno-finansowa?
![](https://screenlovers.pl/wp-content/uploads/2023/04/2-zkdp.jpg)
3. Złoty Kalosz greenwashingu
6 października w Singapurze grupa managerów z DOW odebrała branżową nagrodę za znakomity program recyclingu obuwia. Amerykański gigant petrochemiczny i jego liczni partnerzy zbierali zużyte obuwie, aby następnie oddać je przetworzone społeczeństwu. Wykorzystane tworzywa sztuczne miały na nowo trafić do obiegu – np. jako granulat na boiska i bieżnie.
Reuters, w ramach swego znakomitego śledztwa, przekazał DOW kilkanaście par obuwia z ukrytym lokalizatorem. Szybko okazało się, że zebrane buty faktycznie dostawały drugie życie, ale… na lokalnych bazarach, gdzie je zwyczajnie sprzedawano. Z inwestycji w odzyskiwanie plastiku ktoś zrobił maszynkę do zarabiania pieniędzy za plecami darczyńców.
Branżowa nagroda to tylko kolejny Złoty Kalosz na greenwashingowym torcie. A o nagrodach branżowych już pisaliśmy wyżej 🙂
![](https://screenlovers.pl/wp-content/uploads/2023/04/3-dow-724x1024.jpg)
2. Auchan pomaga, my apelujemy: nie pomagajcie!
O pomaganiu przez Auchan trudno napisać coś śmiesznego, bo temat jest tragiczny. Jak odkrył Le Monde, francuska sieć hipermarketów zorganizowała zbiórki i wsparcie dla potrzebujących w czasie wojny. Potrzebującymi okazali się rosyjscy barbarzyńcy najeżdżający właśnie niepodległą Ukrainę. Pozostaje nam tylko zaapelować – Auchan, jeśli macie tak pomagać, to lepiej nie pomagajcie.
![](https://screenlovers.pl/wp-content/uploads/2023/04/img_4086-1024x576.png)
1. Ile czas potrzeba konsultantom, by zrozumieć, że takie zestawienia nie mają sensu?
Ile czasu potrzebowały Netflix, Facebook, Instagram i Chat GPT by zdobyć milion użytkowników? Jeśli jeszcze nie widzieliście na Linkedinie poniższej grafiki lub jej kolejnej iteracji i nie czytaliście ekscytujących się nią komentatorów, to macie duże szczęście (i chyba kumatych znajomych w sieci). Zestawianie płatnych marek, startujących na dziewiczym jeszcze rynku internetowych subskrypcji (jak Netflix) z darmowymi apkami (od TikToka po ChatGPT), by niejako wykazać wyższość tych ostatnich, to tak jak przechwalanie się, że szybciej niż Krzysztof Kolumb dotarliśmy do Ameryki. Można, ale… po co?
![Lenny Rachitsky on Twitter: "“ChatGPT, the popular chatbot from OpenAI, is estimated to have reached 100 million monthly active users in January, just two months after launch, making it the fastest-growing consumer](https://pbs.twimg.com/media/Fn0K53UXoAAruLV.png)
Nim zatem wykażemy na naszej infografice, że ScreenLovers wolniej zdobył 1 milion użytkowników niż Pokemon Go, żegnamy się i zapraszamy za kwartał 🙂
Joanna Nowakowska i Wojciech Kowalczyk
![](https://screenlovers.pl/wp-content/uploads/2022/01/JN-WK-all-1024x138.png)