Zillenialsi, passa prasy i Złoty Kalosz greenwashingu, czyli Branżowe Kocopały Kwartału

Gdyby ten tekst pisał brand manager Paczkomat ® Inpost to czytalibyście właśnie Kocopał® Kwartał® od ScreenLovers©®™. Ale nie dość, że deklinujemy, to nadal piszemy bez pomocy Chata GPT i nie mierzymy swojego śladu węglowego. Za bardzo pochłania nas zbieranie nonsensów, w które pierwszy kwartał 2023 roku więcej niż obrodził!

Zacznijmy więc od wyróżnień w plebiscycie na Branżowe Kocopały Kwartału:

  • Solidne należy się mediom branżowym, także zagranicznym, w których więcej czytamy ostatnio o carbon-neutralności firm marketingowych aniżeli ich biznesie czy największych, płynących z działalności, grzechach. Jak to dobrze, że planując nisko emisyjne formaty reklamowe w kampaniach linii lotniczych lub producentów wody w plastikowych butelkach, branża może zdekarbonizować sumienia…
  • Nie tylko zresztą w tej kategorii idą w tym kwartale brawa dla branżówek. Raport jednego z ważniejszych magazynów wyróżniających ostatnio m.in. agencje mediowe, przyznał laury jednej z nich za najlepszy wynik w badaniu Nielsena (sprawdziliśmy – nigdy nie badali domów mediowych) oraz – tu hit – za wzrost przychodów, które wedle opisu były o prawie 300 mln zł wyższe niż obroty! W tym kontekście Chat GPT mógłby w branżowym dziennikarstwie zrobić kawał naprawdę dobrej roboty…
  • A skoro już jesteśmy przy generatywnej AI, to ile raportów o zawodach, które znikną za jej sprawą, czytaliście? Ilekroć widzimy w mediach kolejny, wspominamy Johna Maynarda Keynesa, który w 1930 roku przewidywał, że dzięki automatyzacji i rozwojowi technologii, za 100 lat tydzień pracy dla większości ludzi będzie liczył 15 godzin. Tak jak noblista Keynes nie przewidział powstania agencji programmatic, działów miękkiego HR i coachingu, tak i my jesteśmy spokojni o to, że żadna AI nie pobije głupot, jakie potrafią wygenerować tylko żywi specjaliści nie tylko z naszej branży 😊
Image
źródło: Twitter
  • Dzięki mediom i badaczom poznaliśmy też kolejne kluczowe dla marketerów „kochające zakupy” i „kwestionujące swoją płeć” pokolenia. Tylko w tym kwartale rynek odkrył Zalfy i Zillenialsów. Niecierpliwie czekamy na kolejne nowiny o Baby Zoomers, generacji Opla i Omegi. ScreenLoversowa biblioteczka łże-analiz puchnie, ale półkę znajdziemy 🙂
źródło: Rzeczpospolita.pl, Money.pl

Pora na laureatów!

6. Nie kupujesz na Insta? Nie jesteś prawdziwym Polakiem.

Już wiemy dlaczego w Lidlu jest tak pusto, a w galeriach handlowych miejsca parkingowe – wolne. Polacy masowo kupują na Instagramie – grzmiały nagłówki: „43 proc. Polaków kupuje na Instagramie – tak wynika z najnowszego badania agencji BrandLift”.
Branżowe media publikujące „badania” z których naśmiewała się nawet influencerska brać? Witajcie w 2023 r.!
Dodajmy, że agencja BrandLift rekrutowała Polaków do badania wyłącznie na Instagramie, o czym tylko delikatnie przypominamy zanim Allegro zadrży i uklęknie przed potęgą sprzedażową Instagrama.

5. 200 mln w tę czy w tamtą, czyli wycena Ekipa Holding

Znacie kawał o bacy, który sprzedawał psa za milion? Turysta popukał się w głowie, mówiąc, że nikt nie kupi, ale jakie było jego zdziwienie, gdy baca psa sprzedał – za dwa koty po 500 tysięcy. Kawał przypomniał nam się przy okazji doniesień o Ekipie, która jednym muśnięciem excela zmniejszyła swoją wartość z 238,4 mln zł na 21,5 mln zł z kwartału na kwartał (vide: KLIK). Influencerom z Ekipa Holding nawet nie polecamy lektury książki „Jak rozwiązać 50 % swoich problemów”, bo od razu widać, że wzięli dwie.

4. Niezachwiane zasięgi prasy

Nie wiemy w jakim rezerwacie rekrutują do badania prasy w Polsce, ale ostatnie dane o czytelnictwie natchnęły nas niezdrowym optymizmem (źródło: KLIK).
Proszę państwa – zasięg prasy jest wysoki i się nie zmienia. W sumie można rzec – nic się nie dzieje na tym spokojnym rynku prasowym. Polacy czytają na potęgę!
Z tego miejsca pozdrawiamy czytelników „Auto Świata”, „Naj”, „Przepisu na Zdrowie”, „Bliżej Ciebie”, „Takie jest Życie”, „Cudów i Objawień”, „Party”, „Claudii”, „Dobrych Rad”, „Burda Style”, „Sielskiego Życia” i innych pozamykanych ostatnio tytułów… I zastanawiamy się: gazetki Lidla i Biedronki są klasyfikowane przez PBC jako tygodniki opinii, czy – w dobie szalejącej inflacji – jako prasa ekonomiczno-finansowa?

3. Złoty Kalosz greenwashingu

6 października w Singapurze grupa managerów z DOW odebrała branżową nagrodę za znakomity program recyclingu obuwia. Amerykański gigant petrochemiczny i jego liczni partnerzy zbierali zużyte obuwie, aby następnie oddać je przetworzone społeczeństwu. Wykorzystane tworzywa sztuczne miały na nowo trafić do obiegu – np. jako granulat na boiska i bieżnie.
Reuters, w ramach swego znakomitego śledztwa, przekazał DOW kilkanaście par obuwia z ukrytym lokalizatorem. Szybko okazało się, że zebrane buty faktycznie dostawały drugie życie, ale… na lokalnych bazarach, gdzie je zwyczajnie sprzedawano. Z inwestycji w odzyskiwanie plastiku ktoś zrobił maszynkę do zarabiania pieniędzy za plecami darczyńców.
Branżowa nagroda to tylko kolejny Złoty Kalosz na greenwashingowym torcie. A o nagrodach branżowych już pisaliśmy wyżej 🙂

2. Auchan pomaga, my apelujemy: nie pomagajcie!

O pomaganiu przez Auchan trudno napisać coś śmiesznego, bo temat jest tragiczny. Jak odkrył Le Monde, francuska sieć hipermarketów zorganizowała zbiórki i wsparcie dla potrzebujących w czasie wojny. Potrzebującymi okazali się rosyjscy barbarzyńcy najeżdżający właśnie niepodległą Ukrainę. Pozostaje nam tylko zaapelować – Auchan, jeśli macie tak pomagać, to lepiej nie pomagajcie.

1. Ile czas potrzeba konsultantom, by zrozumieć, że takie zestawienia nie mają sensu?

Ile czasu potrzebowały Netflix, Facebook, Instagram i Chat GPT by zdobyć milion użytkowników? Jeśli jeszcze nie widzieliście na Linkedinie poniższej grafiki lub jej kolejnej iteracji i nie czytaliście ekscytujących się nią komentatorów, to macie duże szczęście (i chyba kumatych znajomych w sieci). Zestawianie płatnych marek, startujących na dziewiczym jeszcze rynku internetowych subskrypcji (jak Netflix) z darmowymi apkami (od TikToka po ChatGPT), by niejako wykazać wyższość tych ostatnich, to tak jak przechwalanie się, że szybciej niż Krzysztof Kolumb dotarliśmy do Ameryki. Można, ale… po co?

Lenny Rachitsky on Twitter: "“ChatGPT, the popular chatbot from OpenAI, is  estimated to have reached 100 million monthly active users in January, just  two months after launch, making it the fastest-growing consumer
źródło: Twitter

Nim zatem wykażemy na naszej infografice, że ScreenLovers wolniej zdobył 1 milion użytkowników niż Pokemon Go, żegnamy się i zapraszamy za kwartał 🙂

Joanna Nowakowska i Wojciech Kowalczyk

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.