Publikacje

2016-07-24

Telewizja po polsku, czyli lokalny przepis na sukces

Chciał przejąć Orange Sport. Żałuje, że tak późno wystartował ze stacją dziecięcą. Ze startem Adventure HD – jak uważa – wstrzelił się za to idealnie. Co planuje Michał Winnicki, szef Michał Winnicki Entertainment, czyli nadawcy czterech już kanałów TV? O planach opowiada dziś w wywiadzie dla ScreenLovers. 

Michal Winnicki Entertainment

ScreenLovers: Wprowadziliście dwie stacje muzyczne na rynku silnie konkurencyjnym. Jaka jest przyszłość tego segmentu? Wszystkie “zmigrują” do poziomu playlist bez prezenterów, czy może podzielą się na dwie ligi – dużych i małych?

Już jest zauważalna liga dużych i małych nadawców muzycznych w Polsce. Wynika ona z bardzo prozaicznej przyczyny – dystrybucji. Stacje dostępne na MUXach oczekują kosmicznych wyników, stąd pewnie Eska TV nie spełniała oczekiwań ZPR Media i zostanie przekształcona w bardziej ogólny kanał Ósemka TV (swoją drogą bardzo podobny ruch wykonano we Włoszech zmieniając tam dostępne w DVB-T MTV w kolejno kanały MTV8 i TV8).
Siłą sieci kablowych oraz platform satelitarnych są stacje tematyczne, nasza firma nadaje obecnie tylko takie stacje. Działamy co prawda na dużo bardziej konkurencyjnym rynku stacji cab-sat, ale mamy też wielokrotnie niższe koszty. Nasza strategia jest słuszna, bo stacja Power TV HD ma oglądalność na tyle dużą, aby nam to się to opłacało. Kanał Power TV jest też hitem zasięgowym dostępnym w praktycznie wszystkich sieciach kablowych i platformach satelitarnych w całej Polsce. Wiem, że mieliśmy dużo szczęścia uruchomiając Power TV w najlepszym możliwym momencie (listopad 2013r.).
Zbudowaliśmy już także dystrybucję kanału Nuta.TV HD. Jest on teraz dostępny w wielu kluczowych sieciach kablowych: UPC, Multimedia, Vectra, Inea, Toya oraz u ponad 50 innych operatorów. Prowadzimy negocjacje z platformami satelitarnymi. Nie są one łatwe, bo chcemy nadawać kanał na satelicie w jakości HD, a to jak powszechnie wiadomo trochę kosztuje. Wierzymy, że dzięki jakości HD Nuta.TV wyprzedzi konkurencję dostępną w jakości SD i wzmocni oferty platform o kolejny, świetny kanał HD z dźwiękiem Dolby Digital.
Widzowie od stacji muzycznej oczekują sprawdzonej i dobrej szafy grającej. Obserwowaliśmy w Power TV, że widzowie zmieniali kanał, gdy między teledyskami prezenter zaczynał coś gadać. Po zmianie zapisów koncesji Power TV stawiamy zatem tylko na muzykę i wszyscy są z tego zadowoleni.

Niedawno rozpoczęliśmy także współpracę z kanałem TO!TV. Dzięki synergiom technicznym, programowym i naszemu know-how TO!TV także ma szansę odnieść ogromny sukces i być może nawet przebić wyniki Power TV.

Adventure to kolejny Wasz karkołomny pomysł. Jest w Polsce miejsce na kolejne stacje z kategorii factual?

Nie powiedziałbym, że karkołomny, ale na pewno szalenie ambitny. Ze startem Adventure HD wstrzeliliśmy się moim zdaniem idealnie. Dzięki nadającemu wtedy już od roku Power TV zbudowaliśmy sobie wśród operatorów reputację wiarygodnego nadawcy i dużo łatwiej było nam wtedy uruchomić Adventure.
Prowadziliśmy wiele badań i rozmów, dzięki którym Adventure HD jest świetnym, lokalnym uzupełnieniem zagranicznych stacji dokumentalnych. Tylko w Adventure HD można oglądać tak dużą ilość polskich programów wędkarskich, łowieckich i podróżniczych, a wszystko opakowane w światowej jakości HD. Jesteśmy zadowoleni z dystrybucji kanału, która jest już praktycznie pełna. Każdego dnia walczymy o powiększanie oglądalności, ale w przypadku stacji dystrybuowanej a-la-carte wyniki z panelu nie są najważniejsze. Jesteśmy natomiast niezmiernie dumni, że stale z każdym miesiącem rośnie liczba abonentów Adventure HD na platformie nc+.
Kanał Adventure HD ma największą wartość rezydualną ze wszystkich naszych stacji i jest już na celowniku wielu zagranicznych korporacji medialnych. Gościmy inwestorów branżowych z Europy Zachodniej oraz USA chcących kupić ten kanał, ale obecnie nie jest on raczej przeznaczony na sprzedaż. Chociaż jak wiadomo wszystko zależy od ceny. Inwestorzy widzą w nim świetny profil, szeroką dystrybucję oraz bardzo stabilny model biznesowy.

TOP Kids – przyznam, że zaskoczył mnie start stacji. Kanał bez reklam, na bardzo konkurencyjnym i prawdopodobnie przesyconym rynku stacji dziecięcych… 

Żałuję, że tak późno wpadłem na pomysł stworzenia stacji dziecięcej. Jeszcze 2 lata temu dużo łatwiej byłoby nam zbudować jego dystrybucję. Argumenty o przesyconym rynku słyszę non stop od kilku lat od „wyjadaczy branży”, ale i tak konsekwentnie realizuję własny pomysł na stworzenie polskiej firmy nadającej kanały tematyczne na światowym poziomie. Rok-rocznie rośniemy bardzo dynamicznie, co jest zasługą pracy całego naszego zespołu.
Stacji dziecięcych wbrew pozorom w Polsce nie jest tak wiele, jeśli popatrzymy na ilość stacji filmowych czy sportowych. Kanał Top Kids HD to także alternatywa do już obecnych w Polsce światowych stacji dziecięcych prezentujących głównie nowości. My postanowiliśmy odkurzyć archiwa z kultowymi serialami animowanymi, które są totalną nowością dla dzieci mających obecnie 4-12 lat. Przecież nie było ich na świecie, gdy w latach 90-tych TVP pokazywała Denvera czy Troskliwe Misie. Z kolei dla obecnych młodych dorosłych oglądanie telewizji Top Kids HD to sentymentalna podróż do czasów własnego dzieciństwa. Naprawdę sporo osób (w tym ja) chętnie ogląda w Top Kids HD tak świetne i mądre seriale animowane, jak Babar czy Inspektor Gadżet.
Obecnie prowadzimy działania zmierzające do wprowadzenia Top Kids do oferty obu platform satelitarnych, a także kolejnych sieci kablowych. Już teraz kanał Top Kids HD jest dostępny w ofertach m.in. UPC, Multimedia i Toya. Sporo udało się nam załatwić na wiosennej konferencji PIKE w Jachrance.

Widać kolejne nisze na rynku TV i miejsce na Wasze projekty telewizyjne?
Niestety chyba już nie w Polsce. Po prostu skończyły się częstotliwości w kablówkach i miejsca na listach kanałów. W Polsce jesteśmy od jakiegoś czasu bardzo aktywnym uczestnikiem rynku przejęć. Prowadziliśmy negocjacje w sprawie zakupu stacji Religia.TV, Orange Sport oraz kilku innych, o których teraz nie mogę nic powiedzieć. Jako już nie taka mała firma medialna ze Szczecina możemy dużo racjonalniej gospodarować zasobami, niż nadawca posiadający tylko jeden kanał w Warszawie. Technicznie jesteśmy gotowi nadawać bardzo dużo stacji telewizyjnych w jakości SD, HD i 4K. Wiem jednak, że nie o ilość tu chodzi, a o jakość oferty programowej.
Natomiast widzimy ogromny potencjał rozwoju za granicą. Już teraz finalizujemy negocjacje w sprawie uruchomienia naszych 2 stacji na platformie satelitarnej w Afryce. Kanały Top Kids oraz Adventure pod koniec roku będą także dostępne dla operatorów w Czechach, Rumunii, Bułgarii, Turcji oraz na Słowacji i Węgrzech. Są to mniejsze rynki niż Polska, ale jednak wciąż otwarte na nowe pomysły telewizyjne.
Oprócz rozwoju telewizji linearnej od ubiegłego roku bardzo mocno stawiamy na VOD i SVOD. Współpracujemy tutaj z operatorami. Na przykład na platformie nc+ biblioteka VOD kanału Adventure jest większa, niż konkurencyjnych stacji factual razem wziętych. Swoją drogą zasoby wideo naszej firmy są już na tyle duże, że stworzenie własnej platformy A-VOD nie wydaje się głupim pomysłem.
Z pewnością jeszcze nie raz zaskoczymy rynek 🙂

Rozmawiał Wojciech Kowalczyk

Michal Winnicki Entertainment

Wojciech Kowalczyk

W mediach i reklamie od ponad dekady. Planował i kupował w Optimum Media OMD. Latami brokerzył w Atmediach. Współtworzył telewizję tematyczną w MTG/Viasat World. Obecnie w pracuje w Telewizji Polskiej w Biurze Reklamy. Felietonista magazynu "Tele Pro", arbiter Komisji Etyki Reklamy, wykładowca Warszawskiej Szkoły Reklamy. Na blogu przedstawia prywatne opinie.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Najnowsze komentarze
X