Subiektywne Top 5 Forum IAB 2021 po raz drugi :)

Po raz drugi najważniejsza konferencja branży internetowej została przeprowadzona… w internecie. I mimo, że powoli przyzwyczailiśmy się do meetsów, zoomów i webinarów, to wciąż tęsknimy za spotkaniami. Ale z drugiej strony możliwość obejrzenia wszystkich prezentacji, bez konieczności dokonywania trudnych czasem wyborów, w pewnej mierze rekompensuje brak branżowych spotkań, czyli networkingu przy kawie. 

Wczoraj swój subiektywny ranking top 5 przedstawiała Joasia Nowakowska (ciągle można go przeczytać, jest tutaj: KLIK)

W tym roku stworzenie rankingu najlepszych prezentacji sprawiło mi niesamowitą trudność – chodzi tu zarówno o selekcję pięciu najlepszych, jak i ułożenie ich w kolejności. Tak, było kilka prezentacji, o których chciałbym szybko zapomnieć. Ale było też znacznie więcej wystąpień prawdziwie inspirujących lub dostarczających nowej wiedzy, nowych pomysłów. Ok, no to kto w tym roku ląduje na mojej liście #top5 ForumIAB?

5. Co nas nie zabije, to nas… odmieni. Udane i przegrane transformacje do subskrypcji. – Marcin Malicki, Wirtualna Polska

Nikogo chyba nie zaskoczyła duża liczba prezentacji o świecie subskrypcji lub do  subskrypcji nawiązujących (tutaj plusy dla Adrianny Kubik, They.pl). Historia opowiedziana przez Marcina na tym tle bardzo mocno się wyróżniła. Mało kto mówi o trudnych stronach budowania bazy subskrybentów. Mimowolnie opowiadając o świecie subskrypcyjnym widzimy świetnie działający Netflix czy Air BnB, a zapominamy o tym jak trudno jest cały model budować.

Duży plus za przemyślany poradnik dla budujących biznes subskrypcyjny.

Marcin Malicki, Wirtualna Polska

4. Hej Marketerze, nie umiesz w live commerce! – Piotr Friedberg, VMLY&R

Ecommerce to chyba najczęściej poruszany temat na tegorocznym Forum IAB. Kilka miesięcy lockdownu i kilkanaście miesięcy pandemii dały pozytywnego kopniaka e-sprzedaży. O swoich doświadczeniach opowiedziało kilku markterów – Grupa SEB, L’Oreal, Elektrolux. Swoją historię opowiedziało też Allegro. I wszystkie te prezentacje zasługują na wyróżnienie. 

Piotr opowiedział nieco inną historię, rodzącego się w Polsce, a bardzo popularnego na dalekim wschodzie live-commerce, czyli sprzedaży online na video-streamach, video-chatach i w wideo-realacjach. Prezentacja kolorowa w przykłady, kolorowa w egzotykę innych rynków, ale też pokazująca nasze, polskie próby live-commerce.

Dokładnie takiego kolorytu zawsze szukam na konferencjach. 

Piotr Friedberg, VMLY&R

3. Kryzys w trójkącie – praca zdalna jako kolejny czynnik zaburzający perspektywę marketerów i agencji, czyli czy i jak bardzo oddalamy się od konsumenta i jak to zmienić? – Paweł Gala, Wavemaker

Oglądając wystąpienie Pawła czułem się jak podobnie jak wówczas gdy oglądałem w kinie* film “Nietykalni”. Inteligentny humor nie był w stanie przykryć gorzkiej konstatacji o ludzkiej naturze. Podobnie w wystąpieniu Pawła – zabawnie podane wnioski z badania w sprytny sposób pokazywały w jakiej bańce żyje świat reklamy. Większość kraju nie ma spotkań na teamsach, większość Polaków nie pracuje na home office i większości polskich konsumentów nie dotknęło zamknięcie Zbawiksa. Każdy marketer zapewne uważa, że decyzje komunikacyjne podejmuje świadomie, racjonalnie, w oparciu o badania. Paweł nasze zaufanie do tej gruntownej wiedzy boleśnie zweryfikował. 

*kino – miejsce, w którym oglądaliśmy filmy i jedliśmy popcorn zanim wymyślono Netfliksa i pandemię.

Ważna prezentacja dla każdego, kto tworzy komunikację reklamową. 

Paweł Gala, Wavemaker

2. Proszę Państwa o uwagę! – czyli jak odbieramy reklamy konsumując treści w różnych kanałach mediowych. – Michał Protasiuk, Google, Michał Zajdel, Kantar

Doskonała prezentacja badawcza. Badanie eksploracyjne, których – jak mi się wydaje – robimy coraz mniej. Badanie na porządnej próbie i osób (n=100), i czasu. Nie jest to jedno z łże-badań robionych na szybko webankietą, dwoma studentami lub trzema stażystami. 

I jednocześnie jest to badanie pokazujące – w końcu – prawdziwy świat konsumenta w świecie multiscreenów. Bez zbędnego udawania, że każdy widz ogląda każdą reklamę z wypiekami na twarzy, od początku do końca. 

Badanie, którego na rynku brakowało.

Michał Protasiuk, Google, Michał Zajdel, Kantar

1. ROI:Decoded – czyli jak w trakcie lockdownu opracowaliśmy nasze własne mediowe „How Brands Grow”. – Joanna Okła, Jarosław Dejneka, Mediacom. 

Absolutnie najlepsza prezentacja tego sezonu. Joanna i Jarosław wyłożyli mediowe know-how. Prezentacja, która uświadamia, że nie powinniśmy zamykać się w bańce CPM-ów, CPP, CPA. Odważna, bo mierząca się z podejściem do planowania jakiemu hołduje spora część mediowego świata (ale mediowy świat lubi niepokorne podejście). Bardzo dobrze przemyślana (a więc są ludzie, których lock-down wzbogacił). Warta rozwinięcia, dlatego zapraszamy jej autorów na łamy ScreenLovers. 

Joanna Okła, Jarosław Dejneka, Mediacom

Kolejne Forum IAB dopiero za rok, zaczynam odliczać dni. Mam nadzieję, że za rok będziemy się znów widzieć w Multikinie, znów będziemy biegać między salami i znów będziemy chwalić i ganić prezentacje przy kawie, w foyer. Ale zanim Forum IAB 2022 to wielkimi krokami zbliża się VideoWars by ScreenLovers. Szczegóły już wkrótce. 

PS drodzy prelegenci, wybaczcie jakość zdjęć/screenów

 

 

 

 

Wojciech Kowalczyk

W mediach i reklamie od ponad dekady. Planował i kupował w Optimum Media OMD. Latami brokerzył w Atmediach. Współtworzył telewizję tematyczną w MTG/Viasat World. Obecnie w pracuje w Telewizji Polskiej w Biurze Reklamy. Na ScreenLovers przedstawia prywatne opinie.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.