Rynek kanałów tematycznych jest już przeładowany. Operatorzy pożądają kanałów premium, czyli dodatkowo płatnych. Spośród debiutantów z MUX-8, szanse na najwyższą widownię mają Zoom TV i WP1. Zapraszamy do lektury II części badania płatnej TV zrealizowanego przez ScreenLovers!
Jak już wiemy – przyszły rok nie zapowiada się różowo dla rynku płatnej TV. Przebadani specjaliści od dystrybucji spodziewają się spadków lub stagnacji, niższej ceny za widza i ekspansji NTC (więcej tu: I część, klik)
W kolejnej części badania przyjrzymy się bliżej konkretnym nadawcom i ich wizerunkowi w oczach decydentów negocjujących z dystrybutorami.
ZOOM TV i WP1 czy Metro i Nova TV?
Skoro to naziemna TV ma ich zdaniem największy potencjał wzrostu (wspomnijmy tu tylko na marginesie, że w ub.r. segment ten wzrósł zaledwie symbolicznie), spójrzmy na najświeższy narybek tego rynku.
Której stacji branża daje najwięcej szans na sukces mierzony liczbą zdobytych widzów?
Fotel lidera dzielą WP1 i Zoom. Co ciekawe – badani przez ScreenLovers specjaliści odpowiedzieli tu wbrew pierwszym wynikom oglądalności. Zoom i WP1 plasują się bowiem na razie na końcu stawki walki o widza. Dodajmy też, że żadna ze stacji nie przekroczyła na razie 0,2 proc. udziału w oglądalności.
Polaryzacja rynku, czyli FTA i premium
Jedna z kluczowych dla widzów kwestii dotyczy zmian w ofercie programowej ich operatorów – jakie stacje do niej dołączą, a jakie z niej znikną?
Z naszego badania wynika, że najmniej miejsca jest dziś dla klasycznych kanałów tematycznych. Rynek się spolaryzował i operatorzy szukają dziś głównie stacji bezpłatnych (free to air), czyli żyjących wyłącznie z reklamy oraz stacji premium, czyli tych, za które trzeba dodatkowo zapłacić jak np. HBO.
Wchodząc dokładniej w kategorie tematyczne widać wyraźnie sentyment branży. Stacje premium są dziś bardzo w cenie. Na popyt zapewne nie będą narzekać stacje sportowe i dokumentalne. W pozostałych kategoriach – filmowych, serialowych, lifestyle’owych, dziecięcych, czy newsowych rynek nasycił się i wprowadzenie kolejnych kanałów może być już trudniejsze. Respondenci ScreenLovers widzą też przesyt w segmencie stacji muzycznych.
Przy tak bogatej ofercie stacji, coraz częściej powraca pytanie o model sprzedaży a’la carte. Fachowcy od dystrybucji nie dają jednak wielkich nadziei na jego szybkie wdrożenie. Zaledwie co piąty uważa, że któryś operator może wprowadzić taką formę sprzedaży w 2017 r., ponad połowa twierdzi, że takie oferty się na rynku nie pojawią. Spory odsetek niezdecydowanych (ok. ¼) sugeruje, że temat nie jest jeszcze mocno w branży rozpoznany.
Lustereczko, powiedz przecie
A jak w oczach speców od dystrybucji wypadają poszczególni nadawcy i ich rynkowe szanse? Naszych respondentów poprosiliśmy o oceny w kilku wybranych wymiarach. I dowiedzieliśmy się, że ich zdaniem:
- Największego wzrostu dystrybucji mogą spodziewać się Grupa WP oraz Eleven.
- Dystrybucję tracić będą natomiast TVS i NBC. W przypadku NBC problematyczne wydaje się zamknięcie polskiego oddziału. Zastanawiający jest spory odsetek odpowiedzi wskazujący tutaj również Discovery.
- Najlepszą ofertę w segmencie Basic, (czyli stacji wchodzących w skład podstawowych prostszych ofert dla widzów) mają Polsat i Discovery. Ofertę najgorszą mają TVP, 4fun.tv oraz AMC.
- Najlepszą ofertę dla segmentu premium (kanałów w droższych pakietach, sprzedawanych po wyższych cenach) mają HBO (oraz NC+/Canal+) i TVN oraz Kino Polska. Najgorzej w wymiarze oferty premium postrzegani są Winnicki Ent. i NBC.
- Najlepszą ofertę VOD dla operatorów mają TVN oraz HBO. O najgorszej trudno powiedzieć – głosy rozpierzchły się, nie wskazując wyraźnie żadnego z nadawców.
- Najbardziej agresywnie negocjują z operatorami TVN, Polsat oraz Discovery.
- Najbardziej zaawansowani technologicznie są Polsat, TVN, HBO oraz Canal+/NC+.
- A najbardziej lubiani przez własną branżę są… Kino Polska i HBO.
Jeden komentarz