PR branży TV oczami dziennikarzy: Kuba Wajdzik (portalmedialny.pl, TV Lider)

W trzecim odcinku cyklu ‘PR branży TV…” gościmy Kubę Wajdzika, redaktora naczelnego serwisu portalmedialny.pl i zastępcę redaktora naczelnego magazynu “TV Lider”. Kuba od lat rozmawia z przedstawicielami nadawców, których biznes opisuje na łamach swojego serwisu i magazynu. O refleksjach płynących z tej współpracy opowiada dziś ScreenLovers. A już od poniedziałku – ciąg dalszy, tym razem mniej zmaskulinizowany 🙂  

jakub_wajdzik

ScreenLovers: Którzy nadawcy i jakie firmy z rynku telewizyjnego (np. operatorzy) najlepiej radzą sobie w komunikacji z mediami? Komu przyznałbyś PR-owego Oscara za 2015 rok?

Kuba Wajdzik, red. nacz. portalmedialny.pl, z-ca red. nacz. „TV LIDER”: To dość trudne pytanie, bo wraz z coraz większą liczbą graczy rynkowych i wydawałoby się coraz większą świadomością czym jest komunikacja, okazuje się, że stacje bardzo zaniedbują swoje relacje z mediami branżowymi. Bardzo często w ogóle nie mają na nią pomysłu, albo nie są tym zainteresowane. Dochodzi do tego, że z wielką łaską dopisują nawet dziennikarzy do listy mailingowych z wysyłką informacji prasowych.

Jednak są wciąż dobre przykłady. Dużą lekcję odrobiła w ostatnich latach Telewizja Polska, która nie tylko przygotowywała informacje prasowe, ale zawsze służyła danymi, statystykami czy fachowym komentarzem. Bez wątpienia wzorem do naśladowania są od lat kanały Domo+, kuchnia+, MiniMini+, teleTOON+ z grupy nc+. Świetnie radzą sobie, np. takie kanały jak: TVN Turbo, rodzina grupy FOX, CNN, BBC, A+E Networks Poland czy tacy operatorzy jak INEA, Cyfrowy Polsat czy Vectra. Zawsze można liczyć na odebranie telefonu lub szybkie oddzwonienie, odpisanie. Osoby odpowiadające za komunikację kanałów zawsze stoją na wysokości zadania. To tylko część reprezentantów całkiem sporej grupy kanałów, które profesjonalnie podchodzą do tego zagadnienia.

Którzy nadawcy i firmy telewizyjne powinni poważniej podejść do komunikacji z rynkiem i mają na tym polu najwięcej do nadrobienia?

Mam wrażenie, że niektóre firmy żyją we własnej czasoprzestrzeni. Duże koncerny wciąż muszą popracować nad jednolitą komunikacją. Niektóre stacje powinny oddelegować fachowców, a niektóre spokojnie mogą zlikwidować działy PR, bo dyrektorzy radzą sobie lepiej bez nich… Rzadko zdarza się, kiedy stacje zlecają obsługę PR firmom zewnętrznym, by takie rozwiązanie było dobre (zdarzają się chlubne wyjątki, jak np. w przypadku CNN). Ale radziłbym jednak zainwestować w osoby, które żyją daną firmą i się w niej poruszają – będzie to z pożytkiem dla wszystkich stron.

Czy możesz wskazać kilku managerów z rynku telewizyjnego w najciekawszy sposób komentujących rzeczywistość swojego segmentu?

Takich osób jest całkiem sporo, choćby związanych z Telewizją Polską (np. Wiesław Łodzikowski) czy regulatorem, jak w przypadku Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji. Na merytoryczne i fachowe komentarze na pewno można liczyć w przypadku takich osób m.in. jak: Michał Winnicki (Winnicki.TV), Ewa Lampart (TV SPEKTRUM/ZPR MEDIA), Ryszard Sibilski (Endemol Shine Polska), Jacek Koskowski (BBC), Maciej Bral (Disney), oraz twórcy tegoż bloga (i to żadna laurka, tylko fakty) – Joanna Nowakowska (MEC) i Wojciech Kowalczyk (MTG World Ltd)…

Z jakimi wyzwaniami związanymi z opisywaniem rynku zmaga się dziennikarz biznesowy zajmujący się telewizją w Polsce?

Dziennikarze mają przede wszystkim problem związany z ograniczonym dostępem do badań telemetrycznych. Problemem są często niespójne dane czy prognozy przedstawiane przez różne firmy. Ewidentnym problemem jest brak dostępu do niektórych graczy rynkowych. Dużym wyzwaniem jest niedyspozycyjność działów PR i niedotrzymywaniem przez nich terminów. Innym rozdziałem  jest także brak pasji i wiedzy u wielu rozmówców, dyrektorów – wykrzesać czasem zdanie z ich potoku myśli może stanowić prawdziwe wyzwanie…    kubaprostokat

Joanna Nowakowska

Żyje z pisania, ale woli czytanie. Łącznie od ponad dekady śledzi rynek telewizyjny, a od jakiegoś czasu ma wrażenie, że rynek śledzi również ją :) Obowiązki naczelnej ScreenLoverki łączy z pracą w agencji mediowej, do której przeszła z Atmediów. Poprzednio - dziennikarka „Media & Marketing Polska”.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.