Polska reklama ad 2000

Nie możesz oderwać wzroku od reklamy Apetizera? Właśnie dowiedziałeś się, że masz zespół niespokojnych nóg? Czy może widzisz bakterie odgrywające bitwę pod Grunwaldem? Jeżeli odpowiedziałeś “tak” na jedno z powyższych pytań to zapewne jest rok 2015 i właśnie oglądasz blok reklamowy. A co oglądaliśmy w poprzednich latach? Na wycieczkę w czasie zabiera Was Screenlovers. Na początek prehistoria – rok millenium, 2000.

 

great_scott-s400x341-252428

1. Ach, co to był za rok!

Sami zobaczcie:

  • Reklama PZU (00:30): przycisk “eject” (kiedy ostatnio go używałeś?) wyrzuca VHS-a, którego Pani dumnie chowa pod pachą…

  • Onet – czy ktoś pamięta skąd wzięła się nazwa onet? (00:28): reklama z czasów przed ITI i przed RASP. Firma dumnie rzuca wyzwanie prasie i telewizjom “#5 Koniec monopolu mass mediów”. O ironio losu, niecały rok później onet stanie się częścią jednego z największych koncernów mediowych.

  • Era, a nawet moja Era (00:23) – jaki telefon wybierzesz. Kultową Nokię 3210 (mydelniczkę), czy niezawodnego Eriksona z antenką.

`

  • mBank – (1:27) – jakie oprocentowanie lokaty? 16,5 proc. Prawie jak wiele lat później Amber Gold.

2. Bloki reklamowe

Bloki reklamowe jeszcze nie są przepełnione. Łącznie w całym 2000 roku sprzedano mniej niż 900 tys. eq 30″ GRP – czyli 1/4 mniej niż… w pierwszej połowie 2015 roku.

3. Ulubione stacje

Najchętniej pieniądze (a konkretnie eq grp) lokowaliśmy w Polsacie, podobnie jak dziś. Z małą różnicą, dziś Polsat stanowi 17 proc. rynku a nie 34 jak w roku 2000…. Niezmiennie też drugi jest TVN, ale dziś odpowiada za 16 proc. grp, w 2000 – za 25 proc. Duża czwórka na prawdę była duża – stanowiła łącznie ponad 90 proc grp, dziś stanowi mniej niż połowę. Stacją nr sześć na rynku był (tu ocieramy łzę po Wieczorze z wampirem Wojtka Jagielskiego i po Slidersach)… RTL7.

4. Topowi reklamodawcy

Paradoksalnie w 2000 roku konkurencja była bardziej wyrównana niż obecnie. Dziś największy reklamodawca – Aflofarm – inwestuje w telewizję tyle co czterej (sic!) kolejni reklamodawcy razem. W 2000 roku siły były bardziej wyrównane. O palmę pierwszeństwa bił się Procter&Gamble (który rok wcześniej wprowadził do Polski open-space’y) z Unileverem (i tylko od przyjętej klasyfikacji – Producer czy Corporation) będzie można ustalić kto więcej pieniędzy w telewizji zostawił.

Telewizja roku 2000 była typową “mydlana operą”. Na czele reklamujących się firm same P&G, Unilever, Reckitt, Masterfoods, Coca cola… Pierwszy telecom jest dopiero na… 16 miejscu. A w piętnastce największych reklamodawców TV jedynym nie-żywnościowym i nie-chemicznym graczem jest… TV Promotion Group – kto pamięta czym się zajmowali?

 

Wojciech Kowalczyk

W mediach i reklamie od ponad dekady. Planował i kupował w Optimum Media OMD. Latami brokerzył w Atmediach. Współtworzył telewizję tematyczną w MTG/Viasat World. Obecnie w pracuje w Telewizji Polskiej w Biurze Reklamy. Na ScreenLovers przedstawia prywatne opinie.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.