Krótki wpis o długich nazwach

– Kochanie, co oglądasz? – Polsat Crime & Investigation Network. – A nie możesz się na jeden kanał zdecydować?

Niektórzy nadawcy w wymyślaniu nazw swoich kanałów idą chyba w szranki z Michałem Wiśniewskim, słynącym z długich i wymyślnych imion nadawanych swoim dzieciom. Tendencja wydłużania nazw kanałów nasila się z każdym sezonem…

Na początku było spokojnie: TVP1 i TVP2, potem stacje prywatne Polonia 1, PolSat (obecnie Polsat), TVN, TV Wisła (wchłonięta przez TVN), Nasza Telewizja i TV Odra (dwie ostatnie to obecne TV4). W XX wieku najdłuższą nazwę na polskim rynku miał Discovery Travel & Adventure, przemianowany później na Discovery Travel & Living, a obecnie nadający jako TLC.

Potem zaczęło się robić ciekawiej: w 2004 r. wystartował Polsat Zdrowie i Uroda, w 2010 r. – 13th Street Universal. W obu przypadkach po pewnym czasie kanały zyskały nowe nazwy – Polsat Cafe i 13 Ulica. Czyżby długie nazwy się nie sprawdziły?

Do innej kategorii możemy zaliczyć kanały, których długie nazwy powstały z rozwinięcia nazwy kanału – pierwowzoru, jak Orange Sport Info, Polsat Sport Extra, Kino Polska Muzyka czy Comedy Central Family. W tych przypadkach można to usprawiedliwić chęcią zaakcentowania pokrewieństwa kanałów i skorzystania z siły istniejących brandów.

Ostatnio w wyścigu na najdłuższą nazwę na prowadzeniu znajduje się Cyfrowy Polsat, dodający człon „Polsat” przed nazwami kanałów zagranicznych nadawców, np. Polsat Viasat Explorer, Polsat Food Network czy wspomniany na początku Polsat Crime & Investigation Network (w innych krajach kanał ten nazywa się przyzwoicie – CI). W tyle nie chcą zostać Discovery z Dicovery Turbo Xtra ani TVN, który co prawda najpierw skrócił nazwę TVN CNBC Biznes na TVN CNBC, ale teraz zapowiedział zmianę na TVN 24 Biznes i Świat.

W przypadku telewizji badanej telemetrycznie zabawa w tworzenie nazw kanałów nie ma bezpośredniego wpływu na ich wyniki. Gdyby badanie odbywało się w oparciu o metodologię taką jak w przypadku radia czy prasy, gdzie tak naprawdę sprawdza się świadomość marki, kanały z trudnymi do zapamiętania i powtórzenia długimi nazwami byłyby na straconej pozycji.

Ale w telewizji, jak wiemy, to „content is the king” i fantazję nadawców w tworzeniu nazw stacji, ogranicza jedynie długość ekranu.

Nie zdziwiłbym się gdyby za parę lat TVN przerobił nazwę na TVN World Poland News & Entertainment, a Polsat na Polsat Must Be the Kiepscy.  

Może to wszystko dlatego :)? 

http://www.youtube.com/watch?v=d8tPpS7MI6s  

 

3 komentarze

  1. Lubie wracac na ta strone ale musze przyznac ze ciezko bylo ja znalezc w google, byla gdzies na 5 stronie. Przydalo by sie jej pozycjonowanie polecam wpisac w google :
    seo stronka z seo poradami
    i znajdziesz tam ciekawy i darmowy sposob na podniesienie pozycji w wyszukiwarkach

Skomentuj PawellV Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.