Po raz drugi najważniejsza konferencja branży internetowej została przeprowadzona… w internecie. I mimo, że powoli przyzwyczailiśmy się do meetsów, zoomów i webinarów, to wciąż tęsknimy za spotkaniami. Ale z drugiej strony możliwość obejrzenia wszystkich prezentacji, bez konieczności dokonywania trudnych czasem wyborów, w pewnej mierze rekompensuje brak branżowych spotkań, czyli networkingu przy kawie.
Wczoraj swój subiektywny ranking top 5 przedstawiała Joasia Nowakowska (ciągle można go przeczytać, jest tutaj: KLIK)
W tym roku stworzenie rankingu najlepszych prezentacji sprawiło mi niesamowitą trudność – chodzi tu zarówno o selekcję pięciu najlepszych, jak i ułożenie ich w kolejności. Tak, było kilka prezentacji, o których chciałbym szybko zapomnieć. Ale było też znacznie więcej wystąpień prawdziwie inspirujących lub dostarczających nowej wiedzy, nowych pomysłów. Ok, no to kto w tym roku ląduje na mojej liście #top5 ForumIAB?
5. Co nas nie zabije, to nas… odmieni. Udane i przegrane transformacje do subskrypcji. – Marcin Malicki, Wirtualna Polska
Nikogo chyba nie zaskoczyła duża liczba prezentacji o świecie subskrypcji lub do subskrypcji nawiązujących (tutaj plusy dla Adrianny Kubik, They.pl). Historia opowiedziana przez Marcina na tym tle bardzo mocno się wyróżniła. Mało kto mówi o trudnych stronach budowania bazy subskrybentów. Mimowolnie opowiadając o świecie subskrypcyjnym widzimy świetnie działający Netflix czy Air BnB, a zapominamy o tym jak trudno jest cały model budować.
Duży plus za przemyślany poradnik dla budujących biznes subskrypcyjny.
4. Hej Marketerze, nie umiesz w live commerce! – Piotr Friedberg, VMLY&R
Ecommerce to chyba najczęściej poruszany temat na tegorocznym Forum IAB. Kilka miesięcy lockdownu i kilkanaście miesięcy pandemii dały pozytywnego kopniaka e-sprzedaży. O swoich doświadczeniach opowiedziało kilku markterów – Grupa SEB, L’Oreal, Elektrolux. Swoją historię opowiedziało też Allegro. I wszystkie te prezentacje zasługują na wyróżnienie.
Piotr opowiedział nieco inną historię, rodzącego się w Polsce, a bardzo popularnego na dalekim wschodzie live-commerce, czyli sprzedaży online na video-streamach, video-chatach i w wideo-realacjach. Prezentacja kolorowa w przykłady, kolorowa w egzotykę innych rynków, ale też pokazująca nasze, polskie próby live-commerce.
Dokładnie takiego kolorytu zawsze szukam na konferencjach.
3. Kryzys w trójkącie – praca zdalna jako kolejny czynnik zaburzający perspektywę marketerów i agencji, czyli czy i jak bardzo oddalamy się od konsumenta i jak to zmienić? – Paweł Gala, Wavemaker
Oglądając wystąpienie Pawła czułem się jak podobnie jak wówczas gdy oglądałem w kinie* film “Nietykalni”. Inteligentny humor nie był w stanie przykryć gorzkiej konstatacji o ludzkiej naturze. Podobnie w wystąpieniu Pawła – zabawnie podane wnioski z badania w sprytny sposób pokazywały w jakiej bańce żyje świat reklamy. Większość kraju nie ma spotkań na teamsach, większość Polaków nie pracuje na home office i większości polskich konsumentów nie dotknęło zamknięcie Zbawiksa. Każdy marketer zapewne uważa, że decyzje komunikacyjne podejmuje świadomie, racjonalnie, w oparciu o badania. Paweł nasze zaufanie do tej gruntownej wiedzy boleśnie zweryfikował.
*kino – miejsce, w którym oglądaliśmy filmy i jedliśmy popcorn zanim wymyślono Netfliksa i pandemię.
Ważna prezentacja dla każdego, kto tworzy komunikację reklamową.
2. Proszę Państwa o uwagę! – czyli jak odbieramy reklamy konsumując treści w różnych kanałach mediowych. – Michał Protasiuk, Google, Michał Zajdel, Kantar
Doskonała prezentacja badawcza. Badanie eksploracyjne, których – jak mi się wydaje – robimy coraz mniej. Badanie na porządnej próbie i osób (n=100), i czasu. Nie jest to jedno z łże-badań robionych na szybko webankietą, dwoma studentami lub trzema stażystami.
I jednocześnie jest to badanie pokazujące – w końcu – prawdziwy świat konsumenta w świecie multiscreenów. Bez zbędnego udawania, że każdy widz ogląda każdą reklamę z wypiekami na twarzy, od początku do końca.
Badanie, którego na rynku brakowało.
1. ROI:Decoded – czyli jak w trakcie lockdownu opracowaliśmy nasze własne mediowe „How Brands Grow”. – Joanna Okła, Jarosław Dejneka, Mediacom.
Absolutnie najlepsza prezentacja tego sezonu. Joanna i Jarosław wyłożyli mediowe know-how. Prezentacja, która uświadamia, że nie powinniśmy zamykać się w bańce CPM-ów, CPP, CPA. Odważna, bo mierząca się z podejściem do planowania jakiemu hołduje spora część mediowego świata (ale mediowy świat lubi niepokorne podejście). Bardzo dobrze przemyślana (a więc są ludzie, których lock-down wzbogacił). Warta rozwinięcia, dlatego zapraszamy jej autorów na łamy ScreenLovers.
Kolejne Forum IAB dopiero za rok, zaczynam odliczać dni. Mam nadzieję, że za rok będziemy się znów widzieć w Multikinie, znów będziemy biegać między salami i znów będziemy chwalić i ganić prezentacje przy kawie, w foyer. Ale zanim Forum IAB 2022 to wielkimi krokami zbliża się VideoWars by ScreenLovers. Szczegóły już wkrótce.
PS drodzy prelegenci, wybaczcie jakość zdjęć/screenów