Publikacje

2018-02-07

Przyszłość płatnej telewizji oczami specjalistów od dystrybucji – cz. 1

Operatorzy przestają obniżać cenę płaconą za abonenta, a rynek reklamy rośnie. Udział reklamy w przychodach stacji zrównuje się z udziałem CPS. Tak wygląda rynek płatnej telewizji na początku 2018 roku. 

Rynek płatnej telewizji w Polsce jest wyjątkowo interesującym zjawiskiem. Mamy przynajmniej siedmiu mocnych operatorów (nc+, Cyfrowy Polsat, Orange, UPC, Vectra, Multimedia, Netia), co rodzi nieustanną konkurencyjną walkę. Pozorne rozdrobnienie rynku oraz ekonomia skali skłaniają do przejęć (Aster – UPC, Multimedia – UPC, Netia – Cyfrowy Polsat). Do tego dochodzi konkurencja „challengerów”, czyli produktów substytucyjnych w postaci TV naziemnej czy SVOD. Ogromna oferta stacji TV (ponad 300) ułatwia operatorom negocjacje z nadawcami, ale też rodzi presję ze strony widzów. 

Dlatego ScreenLovers po raz drugi zbadał rynek płatnej telewizji w Polsce. Co się zmieniło? Jak na rynek wpłynęło wejście Showmaksa i Netfliksa? Zapraszam do lektury badania przeprowadzonego w styczniu 2018 roku na próbie 31 przedstawicieli stacji TV odpowiedzialnych za dystrybucję, a więc tych, którzy doskonale znając rynek i wyzwania przed nim stojące (w poprzednim badaniu 2017 wzięło udział 30 osób; link do badania cz 1. oraz badanie część druga).

CPS (w końcu) nie spadnie, a reklama (znów) wzrośnie

Pierwsza dobra wiadomość – zdaniem badanych 2018 rok będzie pod względem przychodów łaskawy dla stacji. Po pierwsze najwyraźniej trend spadku CPS (cena płacona przez operatorów za każdego abonenta) zatrzymał się. Blisko połowa badanych twierdzi, że CPS w 2018 roku nie zmieni się. A jeszcze rok temu twierdziło tak zaledwie 20 proc. badanych.  Spadek CPS wieszczy 40 proc. badanych, ale wspomnijmy zeszły rok – wówczas taką prognozę podawało aż 57 proc. badanych.

Dodatkowo nasi respondenci pozytywnie patrzą na rynek reklamy. Zdaniem ponad 70 proc. z nich, rynek reklamy w 2018 roku wzrośnie, przy czym najczęściej prognozowany jest wzrost z przedziału 1-5 proc. Jest to znacząca poprawa nastrojów – przed rokiem optymistów było niespełna 1/3.

Jest to niewątpliwie pozytywny impuls dla rynku. Większe przychody z reklamy i stałe od operatorów mogą pozwolić stacjom na ambitniejsze inwestycje w programming, co finalnie przełoży się na atrakcyjniejszą ofertę dla widzów.

Wzrost przychodów reklamowych kompensuje od pewnego czasu przychody „z gniazdek”. Pewnie dlatego prawie połowa (46 proc.) badanych wskazuje, że dziś przychody z CPS są równe przychodom z reklam. Co więcej, spodziewany jest dalszy wzrost udziału przychodów w reklamy. 50 proc. badanych prognozuje dalszy wzrost udziału reklamy strukturze przychodów stacji. Na wzrost znaczenia CPS liczy zaledwie 7 proc.

Dla stacji zapewne oznacza to jedno – dalszą walkę o widza. Dla wyspecjalizowanych kanałów tematycznych oznaczać to może dalszy odwrót od pozycji jakościowych do popularnych. Chyba najlepiej widać to na przykładzie stacji popularno-naukowych, w których lombard wyparł intelektualną rozrywkę…

Powolny cord-cutting, czyli dalsza ekspansja telewizji naziemnej

Od sukcesu operatorów w pozyskiwaniu klientów zależy los 90 proc. kanałów polskojęzycznych. Jak przyszłość operatorów oceniają eksperci ze stacji telewizyjnych?

Nadal największy odsetek badanych wierzy w dalszy wzrost telewizji naziemnej (nota bene patrząc na dane opublikowane właśnie przez Nielsena, zeszłoroczna prognoza sprawdziła się). Jedynie 17 proc. ekspertów wierzy we wzrost telewizji kablowej lub satelitarnej. W ramach własnego rynku operatorów satelitarnych na wzrost udziału (w ramach tylko tych graczy) może liczyć Cyfrowy Polsat i Orange. Wśród kablówek nadal UPC. Znacząco spadły notowania Vectry, a wzrosły Netii. Niewątpliwie inwestycja Zygmunta Solorza pomaga wizerunkowo Netii.

 

Konkurs piękności, czyli wizerunek operatorów (część pierwsza)

 

Podobnie jak przed rokiem zapytaliśmy ekspertów o wskazanie lidera w każdym z dziesięciu wymiarów wizerunku. Poniżej zestawienie tych wymiarów, które mają wyraźny numer jeden.

  • Największe szanse na pozyskanie abonentów mają Cyfrowy Polsat i Orange. Satelitarni nadawcy zdetronizowali zeszłorocznego lidera – UPC.
  • Najszybciej subskrybentów tracił będzie nc+, choć nie jest już tak wyraźnym liderem klasyfikacji. Niemalże równą liczbę wskazań otrzymały Multimedia co może być reakcją na przedłużający się proces zakupu sieci przez UPC.
  • Najlepszą ofertę dla klientów w pakiecie basic ma Cyfrowy Polsat. Najlepszą ofertę pakietów premium ma nc+. Nie ma jednoznacznych wskazań najgorszych ofert basic i premium. Wszystko zupełnie jak rok temu.
  • Za najlepszą ofertę VOD chwalone jest UPC. Horizon okazuje się być dobrą inwestycją. Brak jest jednoznacznego wskazania najgorszego VOD na rynku przy czym najczęściej wskazywane są Vectra i Multimedia. Jednocześnie UPC i nc+ wskazywani są jako najbardziej zaawansowani technologicznie.
  • Na miano negocjacyjnych chuliganów, czyli negocjatorów stawiających poprzeczkę najwyżej i będących najbardziej nieustępliwymi zasłużyli zdaniem badanych Cyfrowy Polsat oraz nc+.

 


 

Wojciech Kowalczyk

W mediach i reklamie od ponad dekady. Planował i kupował w Optimum Media OMD. Latami brokerzył w Atmediach. Współtworzył telewizję tematyczną w MTG/Viasat World. Obecnie w pracuje w Telewizji Polskiej w Biurze Reklamy. Felietonista magazynu "Tele Pro", arbiter Komisji Etyki Reklamy, wykładowca Warszawskiej Szkoły Reklamy. Na blogu przedstawia prywatne opinie.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Najnowsze komentarze
  • Efekty są widoczne zarówno jeśli chodzi o zwiększenie rozmiarów w długości i obwodzie. Zaprzestanie stosowania powoduje powrót do pierwotnych rozmiarów. Panowie rzadko decydują się na tę metodę, ponieważ jej stosowanie nie jest zbyt dyskretne. Na podobnej zasadzie działają rozciągacze tzw. ekspandery. Żele powiększające penisa np. recenzowany Titan Gel – gwarantują bezpieczeństwo, wygodę stosowania oraz dyskrecję. titan gel opinie pl Bezpiecznie się z domu i chcieliby rozwinąć swojego penisa? Czy chcesz zapobiec doświadczenie wstyd pokazać swoją męskość? W odpowiedniej lokalizacji, ponieważ jesteśmy prawdopodobne wyjaśnienie początkowe technika, który rozwijać akty stworzyć swoją męskość, od chirurgii, który będzie być szkodliwe i kosztowne. Zdecydowanie lepiej postawić na sprawdzony przez wielu mężczyzn preparat – Titan Gel.
  • Acai Berry Health Benefits - Try An Acai Berries Free Trial And Be Very Impressed! #2 - Acai Berry Detox. BBB rating V. The related company is FWM Laboratories, Inc. Offer 2693 complaints against them, most of these experts have not been resolved by supplier. Immunity - Before we describe the immunity boosting capabilities with the Acai Berry, we should take a glance at what ORAC. ORAC is a measure of lots of damage caused to your body by free radicals. The acai berry colon cleanse fruit has 3800 ORAC anti-oxidants. Its ORAC values are actually greater than spinach and broccoli combined together. High ORAC values help the fruit fight free radicals better. Colon decontamination can be ended during the course of ways, however it is not all methods are safe and actual different ways. Several methods in lieu of ideal and actual results will be straightforward. Daily contingent in the colon decontamination supplements are surprising feedback. Colon is part of the wither all along with body, and books. These wastes are provided by excellent health and mind into family savings. In South America, acai berries benefits benefits have been known for hundreds of years. Tribes used its antibacterial properties to fight infections, with its antiseptic properties to heal cuts and scrapes. They consume it in large sums through the wine they make from this kind of. If to watch out for the weight loss you require to acai berries where to buy aid. This is because if you buy this supplement you but not only can loss your weight naturally but you could take action without not enough energy because this acai berry supplement is the best energy booster to a person stay energetic day by day. You need to make sure that any the product your buy is not an extract in fact it is freeze dried, so that the fruit are typically its full potency. The majority of the products you will find are just extracts and they also contain other ingredients might possibly decrease the strength of a supplement as a fat loss product. One ingredient to beware of is guarana, which cuts down on the effectiveness of acai super berry. Acai contains antioxidants, fiber, protein, amino acids, healthy omega fats, and anthocyanins. For greatest results when an individual acai as well as other superfoods, tell them to pure and organic. The merchandise should be individually researched and tested within the seller's consultant. All superfoods are excellent for supplementing an excellent diet, or maybe diet that's lacking in important nutrient substances. A person first buy superfoods, you gain numerous and invaluable good things about your body's overall fitness and health. Achieve longer life, make your ideal weight, and fight disease these! They are the way ahead for healthy everything they eat. I know many of individuals will say "I just don't have enough to eat healthily, junk food is way too convenient" or "my a lot more so hectic, I'm lucky to get food almost all - a healthy food". I hope seeing those statement on the web will all of them clear for the purpose they are; excuses and justifications to disguise the real problem. The limiting problem is different lifestyles there is the. Once you address it you can move on and, suddenly, your justifications look as ridiculous due to the fact ones I have written more. Then you can finally make something occur about. http://be.jomcariwang.com/circulation/
  • Racja, dzięki :)
  • Wiedźmin na Netfliksie najwcześniej dopiero w przyszłym roku.
  • […] się głos sceptyków. Ani programmatic, ani addressable (o różnicach między nimi poczytajcie we wpisie Marty Pichlak z OMD, więc się nie powtarzamy) nie zawitały do oferty żadnego z […]
X