Samotność mediowca i marketing postprawdy, czyli subiektywne #TOP5 Forum IAB 2025

25 obejrzanych na żywo prezentacji prowadzi do jednego (choć drugiego!) subiektywnego #TOP5 Forum IAB. Kto oczarował najmocniej?

Ale najpierw garść spostrzeżeń. Magdalenę Bigaj wyróżniałem rok temu. Jej konsekwencja i bezkompromisowość nie przestają imponować. Profesor Dominika Maison, odkąd pamiętam, dekoduje mózgi konsumentów i nie przestaje zaskakiwać. Katarzyna Lewińska z Pawłem Ciackiem, Joanna Karwowska-Koza oraz Rafał Klara – dziękuję za twórcze rozwijanie i interpretację badań i analiz ScreenLovers. I na koniec – Wiktoria Wójcik, za odczarowanie krótkiego, szczęśliwego życia startupowca (w skrócie: krótko jest się szczęśliwym, kiedy prowadzi się startup).

Badania i analizy ScreenLovers na scenie Forum IAB

I wreszcie do rzeczy – subiektywne #TOP5 wystąpień z Forum IAB 2025’ (alternatywną piątkę przedstawiła Joanna, o tutaj: KLIK).

#5 Czas pogadać o OnlyFans – czyli o czym rozmawiałem z twórcami zarabiającymi na „niebieskiej platformie” – Damian Borowiec, MediaHub

Temat społecznej odpowiedzialności branży regularnie pojawia się na scenie imprezy. Wystarczy przypomnieć głośne wystąpienie Magdaleny Bigaj z zeszłego roku. Tym razem sumienia poruszył Damian. Dekonstruując ciąg przyczynowo-skutkowy pokazał jak serwisy społecznościowe, ale też klasyczne media, napędzają kolejną odnogę s*x biznesu. Damian insidersko, ale z wyczuciem godnym najlepszych badaczy oparł się pokusie prostego stygmatyzowania “twórców”. Uderza w sumienia nasze, społeczeństwa oraz pokazuje do czego prowadzą clickbajtowe media. Prezentacja ta powinna być obowiązkową lekturą dla zarządzających mediami. I big techów. I dziennikarzy. I rodziców…

#5 Damian Borowiec, Mediahub

#4 Kampanie video na YouTube, czyli… gdzie do cholery trafia 20% mojego budżetu?! – Michał Szczur, WPP Media

No właśnie, gdzie do cholery jest 20% mojego budżetu!? Mimo że dyskusja o transparentności wraca na scenę często, rzadko kiedy jest otwartą rozmową nad excelem. Prezentacja z trudnymi pytaniami – o rozliczenia, o pomiar, o brand safety. Prezentacja, która na pewno nie zostanie bez odpowiedzi – czekam na ciąg dalszy.

#4 Michał Szczur, WPP Media

#3 Serce czy rozum? Czego powinieneś/powinnaś się nauczyć od Temu o skutecznej sprzedaży – Agnieszka Stelmaszczyk, Hearts&Science

Wystąpienie “wszystkomające”. I z sensem, i z humorem. Ale przede wszystkim – nieoczywista inspiracja. Temu, jak mało kto, potrafi sprzedać wszystko, a wady i zagrożenia przekuć w zalety oraz… oferty dla klienta. Myślę, że wiele marek “nieidealnych” – Poczta Polska, ZUS, czy lewe suplementy mogłyby podnieść swój marketing na nowy poziom. O ile tylko posluchałyby Agnieszki.

#3 Agnieszka Stelmaszczyk, Hearts&Science

#2 Samotność jako siła napędowa: jak marketerzy mogą wykorzystać wzrost single economy? – Adrianna Kubik, They Digital

Ada ma unikatową cechę wyłapywania trendów, zanim staną się oczywiste i podchwycone przez wielu. Tym razem single to nowy “elephant in the room” (nowy na Forum). Duża grupa, niejednorodna, ale z zasobnym portfelem. Niezwykle istotna nie tylko dla Ikei i Tindera, ale także (a może przede wszystkim) dla branży rozrywkowej, podróży, dóbr luksusowych, górnych półek w Lidlach i Rossmanach… Single is the new black?

#2 Adrianna Kubik, They Digital

And the winner is…

#1 Między prawdą a postprawdą – komunikacja w epoce zmian – Magdalena Górnicka-Partyka, [+ 121PR]

Najlepsza moim zdaniem prezentacja w tym roku przyszła z zupełnie nieoczekiwanej strony rynku. Spodziewałem się, że po tym wystąpieniu lepiej zrozumiem politykę #AD2025, a wyszedłem z nowym obrazem komunikacji marek.

Donald Trump, pomimo bardzo luźnego i kreatywnego podejścia do prawdy i faktów, przekraczając cienką granicę pomiędzy skutecznością a śmiesznością, wygrał wybory prezydenckie. A co by było, gdyby marki tak arogancko naginały rzeczywistość?

Choć niejedna korporacja gwałci i fakty, i prawdę, to jednak większość unika sytuacji destrukcyjnych wizerunkowo oraz kryzysów PR-owych (pamiętacie eksodus z Republiki?). A co jeśli marki, niczym Trump, zaczną pływać we własnym świecie prawd, ignorując zewnętrzne ataki i konfrontacje z faktami… Zginą? Zostaną zbojkotowane? Niekoniecznie. Czy czeka nas marketing post-prawdy?

Magdalena Górnicka-Partyka, [+ 121PR]

Za rok kolejne Forum IAB, a wcześniej – VideoWars by ScreenLovers 8!

Wojciech Kowalczyk

W mediach i reklamie od ponad dekady. Planował i kupował w Optimum Media OMD. Latami brokerzył w Atmediach. Współtworzył telewizję tematyczną w MTG/Viasat World. Obecnie w pracuje w Telewizji Polskiej w Biurze Reklamy. Na ScreenLovers przedstawia prywatne opinie.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.