Jakość kontentu w tradycyjnej TV została ostatnio wystawiona na ostrą krytykę i porównania. Czyżby dysponująca o niebo większymi budżetami na realizację programów TV przegrywała merytoryczną batalię z vlogerami? Chwilami na pewno.
Wystarczy przypomnieć program Agnieszki Szulim „Szalone Tokio” i porównania internautów w komentarzach do (sic!) kanału Krzysztofa Gonciarza na YouTube. To sami odbiorcy kontentu wystawili cenzurkę, zwracając uwagę na szerszy problem a mianowicie – lichą rzetelność materiałów redakcyjnych w tradycyjnej telewizji. Sami youtuberzy podgrzewają atmosferę i wypuszczają produkcję parodiującą spot kanału TVN promującego wiosenną ramówkę „Net rządzi” https://www.youtube.com/watch?v=-UbPW7JOK0Q . Wydaje się, że produkcja odsłania aspiracje vlogerów, którzy mają coraz więcej powodów do zadowolenia. Co dzieje się w statystykach rodzimego rynku youtuberów?
Jeszcze w grudniu 7 najpopularniejszych polskich kanałów na YouTube zgromadziło po ponad 1 mln subskrybentów. Przez cztery miesiące, przynajmniej dziesięciu z nich zyskało kolejnych 100 tys. subskrybentów. Czołowy Youtuber – S.A. Wardęga zyskał w tym czasie ponad 389 tys. followersów i wzmocnił swoją mocną pierwszą pozycję gromadząc łącznie 3 064 668 subskrybentów. Co ciekawe, błyskotliwa kariera Wardęgi w sieci przyczyniła się do zaproszenia prankera do współprowadzenia programu w TVP2 „Przygarnij mnie”. Średni udział programu po 5 odcinkach to 5 proc. na grupie All. Obecność Youtubera tym razem nie pomogła zgromadzić spektakularnej liczby widowni, ale można spodziewać się kolejnych prób przeniesienia youtuberów do tradycyjnej TV. Tymczasem to reklamodawcy z powodzeniem realizują odsłony swoich TV kampanii przy pomocy youtuberów w sieci (patrz w „Kuchni z E.Wedel” czy “Mistrzostwa vlogerów” Lidl).
Polska czołówka
Z listy 20 najchętniej subskrybowanych kanałów zniknął SciFun (obecnie 23 miejsce), ale i ten kanał zyskał przez cztery miesiące ponad 42 tys. followersów. Niezmiennie na YouTube najlepiej ogląda się rozrywka. Do pierwszej 20 najpopularniejszych kanałów dołączył nowy gamplayer IsAmUxPompa zajmując 18 pozycję z wynikiem 686 534 subskrybentów. Pozostałe kanały utrzymały swoje pozycję lub nieznacznie przesunęły się o jedną/dwie pozycje. Trudno uwierzyć: łączna liczba wyświetleń wszystkich filmików S.A. Wardęgi to 465 452 779, przez cztery miesiące poprawił wynik o 74 mln wyświetleń! Jeszcze ciekawszym jest fakt, że jeśli chodzi o liczbę wyświetleń filmików nie jest na pozycji numer 1 wśród polskich kanałów 😉 Polskim rekordzistą jest kanał wytwórni Step Records, który publikuje wideoklipy artystów hip-hop. Ma ponad 571 mln wyświetleń. Drugą pozycję na liście kanałów gromadzących największą liczbę subskrybentów zajmuje kanał Abstrachuje. Warto zwrócić uwagę na numer 3 rankingu – czyli Rezigiusza, który awansował z pozycji 5. W czasie gdy Abstrachuje zyskały „tylko” 159 tys. subskrybentów, Rezigiusz zdobył ich 264 tys. i pozostaje drugim polskim (po S.A. Wardędze) najszybciej rosnącym kanałem na YT. Szczegóły – na załączonym obrazku:
autorka materiału – Ewa Konopko
W OMD kieruje Mozaic, agencją specjalizującej się w realizacji niestandardowych form reklamy z zakresu sponsoringu, product placement czy broadcast marketingu. Lubi książki, które zmuszają do myślenia. Z pasją fotografuje i z temperamentem tańczy tango. Ma słabość do głośnej muzyki.
Polecam fajny ranking youtuberów z każdego kraju:
http://aztekium.pl/yt
A czy jakieś algorytmy YT też zmieniły swoje działanie?
Polecam fajny ranking youtuberów: http://aztekium.pl/yt