Na tegorocznej hybrydowej odsłonie Forum IAB stawiliśmy się hybrydowo – połowa ScreenLovers stacjonarnie, a połowa online. Przy obfitości programowej tej imprezy nawet 2-osobowy zespół może mieć trudności z zobaczeniem wszystkiego: dwa równoległe streamy prezentacji tradycyjnie już zmuszały do wyborów.
TOP 5 Joanny, która oglądała forum na telefonie znajdziecie tutaj: KLIK. A co zachwyciło stacjonarnego Wojtka? Poniżej mój ranking.
Wyróżnienie: Agata Groszek – Havas Media Group
IS FIFTY THE NEW THIRTY? O życiu po 50. oczami Polek i marketerów.
Temat nie-inkluzywności naszej branży poruszany był wielokrotnie, choć jak wskazują badania, z marnym efektem. Nadal kreacje reklamowe rzadko zauważają, że społeczeństwo to także osoby starsze, które niekoniecznie chcą być wyłącznie podmiotem reklam o maściach na łupanie w krzyżu, podagrę i lumbago czy w najlepszym wypadku bycie pogodną babcią wolontariuszką pilnującą wnuków. W tym kontekście niezgoda Agaty z mediową rzeczywistością jest godna wyróżnienia. A dodatkowo plus za udany debiut na deskach Forum IAB (stanowczo zbyt rzadko doceniamy debiutantów).
Uwaga: prezentacja dla każdego poszukującego inspiracji strategicznych i kreatywnych
#5 Małgorzata Hejka – Spark Foundry i Agata Szustak – Zenith
Czy kampanie reklamowe zatruwają świat? Ślad węglowy jako nowy KPI.
Doceniam prezentacje, które budzą w branży wyrzuty sumienia. Gosi i Agacie warto pogratulować pierwszego zliczenia jak bardzo rynek reklamowy truje środowisko. W codziennej pracy być może tego nie widzimy, ale każdy30-sekundowy spot w TV (nawet ten z Shopee pi-pi-pi), wyemitowany banner (nawet ten najbardziej ekskluzywny), kampania adwordsowa (nawet jeśli wyszukuje paneli fotowoltaicznych) ma za sobą całe farmy serwerów, ad-serwerów, czy nadajników. A wszystkie zużywają megawaty energii. I te megawaty przeliczone na tony wytwarzanego dwutlenku węgla Gosia i Agata policzyły. I co więcej powiedziały jak ten węglowy ślad w pojedynczej kampanii zmniejszać. Prezentacja trafia do mojego topu za budzenie świadomości branży.
PS Jestem ciekawy, czy da się policzyć ślad węglowy 20-minutowej prezentacji w kinie i online.
#4 Adrian Kawecki i Żaneta Szysz – Mindshare
Marka czy sprzedaż? Sweet spot czy filozoficzne rozkminy? Goodgrowth matrix.
Takich prezentacji potrzebujemy. W gąszczu historii wyrywkowo mówiących o marketingu tu mamy bombę dla brand managera i media plannera. Niby „back to roots” – Les Binet i przypomnienie o konieczności wyjścia z short-termizmu. Ale dzięki danym z Polski i z lokalnych kampanii „odwieczne” tezy o odpowiednim balansie kampanii wizerunkowych i sprzedażowych nabrały w końcu lokalnego wymiaru. Czekamy na rozwinięcie prezentacji, licząc, że podobnie jak u Lesa Bineta wnioski zostaną ubrane w podpowiedzi dla poszczególnych kategorii.
Uwaga: prezentacja must have i dla dyrektorów marketingu, i dla brand managerów, i dla media plannerów. A dodatkowo zacna następczyni prezentacji Joanny Okły i Jarka Dejneki sprzed roku.
#3 Radek Wierzbiński – Ringier Axel Springer Polska
Prezentacje Radka mają wyrobioną markę (czego wyrazem było już zdobyte miejsce w subiektywnym Top 5 2019 roku za prezkę o aktywiźmie marek). Tym razem Radek zmierzył się z tematem cancel culture. Doceniam umiejętność przełożenia dużego trendu społeczno-kulturowego na realia branży reklamowej. Sztuką jest dobrze zdefiniować temat i w prostych słowach opowiedzieć o konsekwencjach dla marek. Plus propsy za muzykę Eminema.
#2 Filip Beźnicki – Accenture Song
Dlaczego w erze „diversity” wszyscy myślimy tak samo?
Każdy kto rzeczowo mówi o płyciznach brand purpose ma u mnie odznakę szeryfa. Filipa doceniam za odwagę w krytykowaniu naszej nieróżnorodności jako branża. We wzajemnym potakiwaniu wytracamy twórczą niezgodę i kreatywność. I tym bardziej doceniam jego głos w dyskusji „YES” czy „APART” wskazujący na ocenę skuteczności, a nie zbieżności z oczekiwaniami jurorów branżowych konkursów.
Uwaga: Tę prezentację powinien zobaczyć każdy brand manager.
#1 Małgorzata Niska i Roman Dudziński – Dentsu Polska
Czy każda sekunda uwagi konsumenta jest warta tyle samo? Zobacz jak optymalizować media pod kątem świadomości reklamy i preferencji marki.
Czas na mój tegoroczny TOP1. W naszych korpo-bańkach zazwyczaj jesteśmy skupieni na CPM-ach, CTR-ach, CPP czy viewability. Zbyt rzadko mówimy o uwadze w reklamie i jej konsekwencjach dla efektywności. Temat poruszaliśmy i na łamach ScreenLovers, i na konferencji VideoWars. Tym razem mieliśmy przyjemność wysłuchania dobrze skomponowanej opowieści o kluczowych wnioskach płynących z analizy uwagi. Czekamy na kontynuację opowieści z danymi dla Polski. Propsy za kulturalne otwarcie tematu audytu/audytorów i KPI kampanii online.
Uwaga – prezentację powinien zobaczyć nie tylko każdy brand manager i media planner, ale także, a może przede wszystkim – audytor.
Poza moim TOP 5 (+1) nie mogę nie wspomnieć o kilku wystąpieniach, które nie poddają się prostej ocenie. Serce łamało się w trakcie wystąpienia o wyzwaniach managerskich i problemach dnia codziennego rynku ukraińskiego jakie przybliżyła Anastasiya Baydachenko z IAB Ukraine. I która dla 20 minutowej prelekcji przebyła 16-godzinną kolejową podróż z Kijowa. I 16-godzinną podróż powrotną.
Nie jestem w stanie ocenić prezentacji Witolda Szabłowskiego, choć czułem się przeniesiony się w inny świat. Ten świat, w którym młodsi koledzy Kapuścińskiego mogą czerpać ze zdobyczy epoki cyfrowej.
I nie jestem w stanie ocenić prezentacji Anny Gumkowskiej z TVN/Warner/Discovery i Piotra Toczyńskiego z EAAD o depresji naszego systemu. Prezentacja trudna, bo będąca wyrzutem sumienia naszej branży. Doceniam.
Czy wiadomo coś na temat publikacji prezentacji w internecie, dla tych, którzy nie byli?
Podobno większość ma być dostępnych przez dwa tygodnie. Ale też niecierpliwie czekam na szczegóły.
Hej, prezentacje i ich nagrania będą udostępnione (słusznie Wojtku – na dwa tygodnie) , ale tylko dla zarejestrowanych na konferencję.