Publikacje

2018-02-26

Zmącony linearny błogostan, czyli Netflix zaczyna mieszać

ATV, po drugim półroczu 2017 roku, wypadł z grupy ulubionych skrótowców polskiej branży telewizyjnej. I niewykluczone, że stało się to za sprawą innego skrótu – SVOD. Wśród polskich użytkowników Netflixa, co drugi twierdzi, że gdyby miał do wyboru tylko jeden abonament: kablówka albo Netflix, wybrałby Netflix. Jeśli zderzyć to z najświeższymi danymi o kurczącej się penetracji płatnej TV, wygląda na to, że fala ruszyła.   

Polski linearny błogostan został zmącony na tyle, że Nielsen jesienią ub.r. rozsyłał zaintrygowanym klientom prezentację naświetlającą kwestię spadku czasu oglądania telewizji w ostatnich miesiącach. To nie przesunięcia w panelu – tłumacząc w skrócie – mogły spowodować skurczenie się ATV. Powodów szukać należy raczej w alternatywnej wobec TV ofercie. Serwisy VOD, w tym te płatne, po latach mówienia, iż są zagrożeniem dla tradycyjnej TV, wreszcie się nim w Polsce stały. 

Tąpnięcie w kab-sat

Efektu SVOD, czyli płatnych serwisów abonamentowych, nie można już bagatelizować. O ile do siły Showmaksa, z uwagi na ofertę programową, podchodzę sceptycznie (skądinąd – intrygują mnie kryteria konkursów nagradzających kampanię launchową tego serwisu), Netflix i jego szeroko komentowane produkcje własne, wyrósł na alternatywę co najmniej dla filmowo-serialowych stacji kablowo-satelitarnych. One też przez lata korzystały w Polsce tylko z globalnych bilbliotek, nie tworzyły tu własnych seriali, a jednak z powodzeniem utrzymywały się na rynku. Wszystko wskazuje na to, że Netflix z zapowiedzianymi dwoma pierwszymi polskimi serialami oraz lawiną zagranicznych premier (w tym roku to jedna, dwie nowości tygodniowo!) zaczyna, na spółkę z innymi dostawcami VOD, odciągać polskich widzów od telewizji. Widać to zarówno w czasie oglądania telewizji, jak i spadającym odsetku gospodarstw płacących za kablówkę lub satelitę w Polsce. 2018-ty, po kilku latach spokoju, przyniósł tu bowiem kolejne tąpnięcie – badanie założycielskie Nielsena raportuje spadek płatnej TV z 65,2 % do 63,7 %. I winnych raczej nie ma co szukać wśród czterech nowych kanałów naziemnych z MUX-8 – ich wyniki sugerują, że pozostają wciąż na marginesie telewizyjnych zdarzeń.

Pierwsze pół miliona

Ilu więc abonentów płaci Netfliksowi w Polsce?

Dane dotyczące liczby wizyt na stronach dostawców VOD niespecjalnie rozjaśniają temat. Regularnie publikują je oczywiście branżowe serwisy, które z braku innych statystyk, informują nas ilu internautów na ekranach komputerów odwiedziło Netflix (w styczniu wg Gemiusa– 1,7 mln), Showmax (1,5 mln) czy CDA premium (3,7 mln). Średnią tworzą ci, którzy celowo bądź przypadkiem (np. kliknięcie w banner) znaleźli się na stronie serwisu. I mają w nim abonament albo nie. Dzięki Gemiusowi mamy też informację o aplikacjach mobilnych (smartfony, tablety), gdzie Netflix i Showmax odnotowały w styczniu odpowiednio po 128 i 188 tys. użytkowników (a więc tu Showmax wydaje się większy). Niezbadane przez Gemius pozostają Smart TV, czyli telewizory podłączane do sieci – wspomnijmy tu, że ma je połowa Polaków (dane Wavemaker), blisko 70 proc. posiadaczy podłącza je do internetu, a prawie 80 proc. z podłączających twierdzi, że korzysta z aplikacji na smart TV. W przypadku dostarczających wysokiej jakości programy serwisów SVOD, Smart TV jest zbyt dużym źródłem, by pominąć je w analizowaniu ich popularności.   

Gdzie więc szukać informacji o rzeczywistej wielkości rynku SVOD? W przypadku Netfliksa, warto więc sięgnąć np. po dane międzynarodowej firmy badawczej Ampere Analysis, która monitoruje globalny rynek wideo. W Polsce realizowała w ub.r. dwie fale badania i m.in. na ich podstawie wyliczyła, że w IV kwartale ub.r. w Netflix miał nad Wisłą nieco ponad 0,5 mln abonentów. Plasowało nas to pomiędzy ok. cztery razy mniejszymi populacyjnie krajami jak Belgia i Chile.

Gdyby te dane uznać za właściwe, znaczyłoby to, że Netflix ma 5-krotnie więcej płatnych subskrybentów niż wielki zasięgowo serwis CDA, prowadzący od początku 2016 r. sekcję CDA Premium. W styczniu 2018 r., jak podawał notowany już na giełdzie właściciel serwisu – CwMedia, CDA Premium odnotował ponad 100 tys. klientów.

Nawet przy optymistycznym (moim zdaniem) założeniu, że i Showmax ma kilkaset tysięcy płacących klientów, a abonentów tych wszystkich serwisów potraktować rozłącznie (każdy płaci tylko za jeden), wciąż liczba regularnych, abonamentowych klientów VOD nie daje wyniku większego niż suma liczby klientów Vectry czy Multimediów. Skromnie? Jak na rynek kształtujący się nad Wisłą od 2 lat, wcale niekoniecznie. I jak na ubytek ponad 200 tys. gospodarstw płatnej telewizji w ub.r. (za badaniem założycielskim Nielsena) w kraju z rosnącą gospodarką – naprawdę niemało.  

A dołóżmy do tego na koniec postawy użytkowników naświetlone pod koniec ub.r. w badaniu Videotrack III agencji Wavemaker (dawniej MEC). Wavemaker zapytał abonentów płatnej TV korzystających jednocześnie z Netfliksa, co by było gdyby musieli wybrać tylko jedną z subskrypcji. I wyniki raczej nie są dla rynku pay-TV obiecujące.

 

Niech będzie, że na razie mówimy o stosunkowo niewielkiej grupie, i to early-adopters, być może przez to bardziej radykalnych niż innych. Ale jeśli co drugi polski klient Netfliksa płacący jednocześnie za kabel lub satelitę mówi dziś bez wahania, że gdyby musiał wybierać, zdecydowałby się na Netflix, kablówkom pozostaje życzyć, by ich klienci nie stanęli prędko przed takim wyborem.

Joanna Nowakowska

Żyje z pisania, ale woli czytanie. Łącznie od ponad dekady śledzi rynek telewizyjny, a od jakiegoś czasu ma wrażenie, że rynek śledzi również ją :) Obowiązki naczelnej ScreenLoverki łączy z pracą w agencji mediowej, do której przeszła z Atmediów. Poprzednio (i jak dotąd najdłużej) - dziennikarka „Media & Marketing Polska”.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Najnowsze komentarze
  • Efekty są widoczne zarówno jeśli chodzi o zwiększenie rozmiarów w długości i obwodzie. Zaprzestanie stosowania powoduje powrót do pierwotnych rozmiarów. Panowie rzadko decydują się na tę metodę, ponieważ jej stosowanie nie jest zbyt dyskretne. Na podobnej zasadzie działają rozciągacze tzw. ekspandery. Żele powiększające penisa np. recenzowany Titan Gel – gwarantują bezpieczeństwo, wygodę stosowania oraz dyskrecję. titan gel opinie pl Bezpiecznie się z domu i chcieliby rozwinąć swojego penisa? Czy chcesz zapobiec doświadczenie wstyd pokazać swoją męskość? W odpowiedniej lokalizacji, ponieważ jesteśmy prawdopodobne wyjaśnienie początkowe technika, który rozwijać akty stworzyć swoją męskość, od chirurgii, który będzie być szkodliwe i kosztowne. Zdecydowanie lepiej postawić na sprawdzony przez wielu mężczyzn preparat – Titan Gel.
  • Acai Berry Health Benefits - Try An Acai Berries Free Trial And Be Very Impressed! #2 - Acai Berry Detox. BBB rating V. The related company is FWM Laboratories, Inc. Offer 2693 complaints against them, most of these experts have not been resolved by supplier. Immunity - Before we describe the immunity boosting capabilities with the Acai Berry, we should take a glance at what ORAC. ORAC is a measure of lots of damage caused to your body by free radicals. The acai berry colon cleanse fruit has 3800 ORAC anti-oxidants. Its ORAC values are actually greater than spinach and broccoli combined together. High ORAC values help the fruit fight free radicals better. Colon decontamination can be ended during the course of ways, however it is not all methods are safe and actual different ways. Several methods in lieu of ideal and actual results will be straightforward. Daily contingent in the colon decontamination supplements are surprising feedback. Colon is part of the wither all along with body, and books. These wastes are provided by excellent health and mind into family savings. In South America, acai berries benefits benefits have been known for hundreds of years. Tribes used its antibacterial properties to fight infections, with its antiseptic properties to heal cuts and scrapes. They consume it in large sums through the wine they make from this kind of. If to watch out for the weight loss you require to acai berries where to buy aid. This is because if you buy this supplement you but not only can loss your weight naturally but you could take action without not enough energy because this acai berry supplement is the best energy booster to a person stay energetic day by day. You need to make sure that any the product your buy is not an extract in fact it is freeze dried, so that the fruit are typically its full potency. The majority of the products you will find are just extracts and they also contain other ingredients might possibly decrease the strength of a supplement as a fat loss product. One ingredient to beware of is guarana, which cuts down on the effectiveness of acai super berry. Acai contains antioxidants, fiber, protein, amino acids, healthy omega fats, and anthocyanins. For greatest results when an individual acai as well as other superfoods, tell them to pure and organic. The merchandise should be individually researched and tested within the seller's consultant. All superfoods are excellent for supplementing an excellent diet, or maybe diet that's lacking in important nutrient substances. A person first buy superfoods, you gain numerous and invaluable good things about your body's overall fitness and health. Achieve longer life, make your ideal weight, and fight disease these! They are the way ahead for healthy everything they eat. I know many of individuals will say "I just don't have enough to eat healthily, junk food is way too convenient" or "my a lot more so hectic, I'm lucky to get food almost all - a healthy food". I hope seeing those statement on the web will all of them clear for the purpose they are; excuses and justifications to disguise the real problem. The limiting problem is different lifestyles there is the. Once you address it you can move on and, suddenly, your justifications look as ridiculous due to the fact ones I have written more. Then you can finally make something occur about. http://be.jomcariwang.com/circulation/
  • Racja, dzięki :)
  • Wiedźmin na Netfliksie najwcześniej dopiero w przyszłym roku.
  • […] się głos sceptyków. Ani programmatic, ani addressable (o różnicach między nimi poczytajcie we wpisie Marty Pichlak z OMD, więc się nie powtarzamy) nie zawitały do oferty żadnego z […]
X