Publikacje

2017-01-03

Trudny rok TV tematycznych, wzrost UPC i Cyfrowego Polsatu: przyszłość płatnej TV w badaniu ScreenLovers (cz. I)

Spadku ceny płaconej za widza przez operatorów oraz stagnacji na rynku reklamowym spodziewają się specjaliści od dystrybucji ze stacji telewizyjnych. UPC doceniane jest za innowacje technologiczne, a Cyfrowy Polsat postrzegany jako agresywny negocjator. Ciemne chmury zbierają się zaś nad nc+: ScreenLovers prezentuje pierwsze badanie opinii na temat operatorów i przyszłości płatnej TV!

Wciąż ok. 2/3 polskich domostw ma dostęp do płatnej telewizji, a widmo cord-cuttingu wciąż sieje raczej nastrój grozy niż realne spustoszenie. Kablówki i platformy cyfrowe mają więc wciąż niebagatelny wpływ na rynek. Od selekcji stacji przez operatorów do swoich ofert zależą m.in. przychody reklamowe nadawców TV. Od wysokości płaconych przez operatorów stawek – jakość kontentu.

Po opinie konsumentów na temat płatnej TV sięga często m.in. agencja MEC. Nie było jednak dotąd (a przynajmniej nie widzieliśmy) badania rynku b2b, które zidentyfikowałoby szanse i zagrożenia rysujące się przed operatorami. ScreenLovers postanowił tę lukę wypełnić i zrealizował pierwsze badanie z udziałem szefów dystrybucji (lub – w zależności od struktury – managerów lub specjalistów) pracujących w kanałach telewizyjnych. To osoby współtworzące rynek płatnej TV i pozostające w bezpośrednim kontakcie z operatorami. To właśnie szefowie dystrybucji najlepiej znają plany i nastroje panujące wśród kablarzy i operatorów platform.  

Co mówią wyniki badania z udziałem 30 takich ekspertów?

  1. Cena płacona za stacje TV spadnie, a rynek reklamy nie skompensuje spadku

Wiele wskazuje, że stacje telewizyjne czeka trudny rok.

Aż 57 proc. badanych twierdzi, że CPS (cena płacona przez operatorów za możliwość udostępniania ich subskrybentom – zazwyczaj wyrażona jako cena za jednego abonenta) spadnie. Minęły złote czasy, gdy gros przychodów kanałów tematycznych bazowała na subskrypcji. Decydenci w badaniu wskazywali najczęściej spadek CPS o 0-5 proc. oraz o 5-10 proc.

Jednocześnie 86 proc. badanych twierdziło, że rynek reklamy nie zmieni się bardziej niż +/- 5 proc. Głosy pomiędzy -5 proc, 0 proc. i +5 proc. rozkładały się niemalże równo.

Co mogą oznaczać spadki? Jeszcze ostrzejszą walkę stacji o dystrybucję, a także drenaż programmingu. Spadek przychodów subskrypcyjnych nie zostanie bowiem pokryty wzrostami wypracowanymi na rynku reklamy.

Jednocześnie jeśli stacji nadal będzie przybywać, to przychody reklamowe rozproszą się na kolejne stacje. Finalnie przychody pojedynczej, przeciętnej stacji… spadną, a to może mieć wpływ na jakość kontentu.

badanie-screenlovers-1

CPS, cost per subscriber. Cena płacona przez operatora TV (sieć kablową, platformę satelitarną) do stacji telewizyjnej za prawo do emitowania stacji do swoich klientów (abonentów). Część stacji (m.in. większość muzycznych, wszystkie stacje naziemne) przyjęła model FTA. Oznacza to, że nie pobierają opłat od operatorów, co ułatwia im budowanie dystrybucji i widowni. Dla tych stacji podstawowym lub jedynym źródłem przychodu są reklamy. Większość stacji w Polsce działa w modelu mieszanym, czyli pobiera opłatę od operatorów i sprzedaje reklamy.

CPS zazwyczaj wyrażany jest w eurocentach, operator zobowiązany jest co miesiąc zapłacić ustaloną stawkę CPS pomnożoną przez liczbę abonentów z dostępem do danej stacji. Przyjmuje się, że w Polsce przychody z subskrypcji dla większości stacji (nie licząc stacji FTA i stacji premium) stanowią od 50 do 70 proc. przychodów.

  1. Operatorzy płatnej TV stracą klientów; pozycję wzmocnią Cyfrowy Polsat i UPC.

Wzrost popularności telewizji naziemnej i dalszy (powolny) cord-cutting wydaje się nieunikniony.

Aż 47 proc badanych twierdzi, że płatna TV będzie w przyszłym roku tracić na rzecz telewizji naziemnej. 37 proc. wierzy w utrzymanie status-quo. Zaledwie 17 proc. badanych przewiduje wzrost liczby subskrybentów płatnej telewizji.

Zapytaliśmy też, którzy gracze z rynku sieci kablowych i operatorów satelitarnych mogą zyskiwać (kosztem konkurencji). Wśród platform satelitarnych głosy były podzielone – na Cyfrowy Polsat wskazywało 43 proc. badanych, na Orange 33 proc. Kurczyć ma się ich zdaniem nc+.

Wśród sieci kablowych wskazywana była jedna firma, która będzie się umacniać. Jest nią UPC.  Przed Multimediami i Vectrą zdaniem badanych rysują się trudne czasy.

 

  1. badanie-screenlovers-2Który operator jest najlepiej postrzegany, a który najgorzej?

Opinie z badania posłużyły nam też do stworzenia kilku rankingów operatorów. Pytaliśmy o czołowych siedmiu dostawców płatnej TV, zostawiając zawsze możliwość oddania głosu na innego, mniejszego gracza.  I tak, jak twierdzą czołowi specjaliści od dystrybucji:

  • Najwięcej subskrybentów zyska UPC – tak twierdzi co trzeci badany, choć wiele osób wskazuje na Cyfrowy Polsat i Orange (27 i 20 proc. odpowiedzi).
  • Tracić klientów będzie nc+. Przekonanych o tym jest aż 60 proc. ankietowanych.
  • Zdaniem niemalże 2/3 respondentów najlepszą ofertę dla widzów w segmencie podstawowych kanałów (basic) ma Cyfrowy Polsat
  • W segmencie oferty rozszerzonej (premium) prowadzi nc+ (60 proc. odpowiedzi). W tym aspekcie sieci kablowe mają sporo do nadrobienia
  • Trudno jednoznacznie wskazać gracza z najgorszą ofertą. Głosy rozkładają się równomiernie i dla żadnego z operatorów nie przekraczają 20 proc. wskazań (zarówno oferta basic jak i premium).
  • Zdaniem 40 proc. badanych najlepszą ofertę VOD ma UPC. Inwestycja w platformę Horizon jest przez rynek doceniana. Jednocześnie jako operator z najgorszą ofertą wskazywana jest Vectra (choć nie aż tak jednoznacznie jak UPC przy odpowiedziach pozytywnych – Vectrę wskazało 23 proc. badanych).
  • Jednocześnie UPC wskazywane jest jako najbardziej zaawansowany technologicznie operator i to przez aż 53 proc. respondentów.
  • A kto jest najtwardszym negocjatorem (prowadzi najbardziej agresywną politykę w rozmowach z nadawcami TV)?  Zaskoczenia chyba nie będzie – Cyfrowy Polsat (43 proc.), a tuż za nim nc+ (30 proc.).

O tym jakich kanałów poszukują operatorzy, co było najważniejszym wydarzeniem 2016 roku oraz jak oceniane są poszczególne stacje telewizyjne – już niebawem, w drugiej części raportu. Zapraszamy!

 

Wojciech Kowalczyk

W mediach i reklamie od ponad dekady. Planował i kupował w Optimum Media OMD. Latami brokerzył w Atmediach. Współtworzył telewizję tematyczną w MTG/Viasat World. Obecnie w pracuje w Telewizji Polskiej w Biurze Reklamy. Felietonista magazynu "Tele Pro", arbiter Komisji Etyki Reklamy, wykładowca Warszawskiej Szkoły Reklamy. Na blogu przedstawia prywatne opinie.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Najnowsze komentarze
  • Efekty są widoczne zarówno jeśli chodzi o zwiększenie rozmiarów w długości i obwodzie. Zaprzestanie stosowania powoduje powrót do pierwotnych rozmiarów. Panowie rzadko decydują się na tę metodę, ponieważ jej stosowanie nie jest zbyt dyskretne. Na podobnej zasadzie działają rozciągacze tzw. ekspandery. Żele powiększające penisa np. recenzowany Titan Gel – gwarantują bezpieczeństwo, wygodę stosowania oraz dyskrecję. titan gel opinie pl Bezpiecznie się z domu i chcieliby rozwinąć swojego penisa? Czy chcesz zapobiec doświadczenie wstyd pokazać swoją męskość? W odpowiedniej lokalizacji, ponieważ jesteśmy prawdopodobne wyjaśnienie początkowe technika, który rozwijać akty stworzyć swoją męskość, od chirurgii, który będzie być szkodliwe i kosztowne. Zdecydowanie lepiej postawić na sprawdzony przez wielu mężczyzn preparat – Titan Gel.
  • Acai Berry Health Benefits - Try An Acai Berries Free Trial And Be Very Impressed! #2 - Acai Berry Detox. BBB rating V. The related company is FWM Laboratories, Inc. Offer 2693 complaints against them, most of these experts have not been resolved by supplier. Immunity - Before we describe the immunity boosting capabilities with the Acai Berry, we should take a glance at what ORAC. ORAC is a measure of lots of damage caused to your body by free radicals. The acai berry colon cleanse fruit has 3800 ORAC anti-oxidants. Its ORAC values are actually greater than spinach and broccoli combined together. High ORAC values help the fruit fight free radicals better. Colon decontamination can be ended during the course of ways, however it is not all methods are safe and actual different ways. Several methods in lieu of ideal and actual results will be straightforward. Daily contingent in the colon decontamination supplements are surprising feedback. Colon is part of the wither all along with body, and books. These wastes are provided by excellent health and mind into family savings. In South America, acai berries benefits benefits have been known for hundreds of years. Tribes used its antibacterial properties to fight infections, with its antiseptic properties to heal cuts and scrapes. They consume it in large sums through the wine they make from this kind of. If to watch out for the weight loss you require to acai berries where to buy aid. This is because if you buy this supplement you but not only can loss your weight naturally but you could take action without not enough energy because this acai berry supplement is the best energy booster to a person stay energetic day by day. You need to make sure that any the product your buy is not an extract in fact it is freeze dried, so that the fruit are typically its full potency. The majority of the products you will find are just extracts and they also contain other ingredients might possibly decrease the strength of a supplement as a fat loss product. One ingredient to beware of is guarana, which cuts down on the effectiveness of acai super berry. Acai contains antioxidants, fiber, protein, amino acids, healthy omega fats, and anthocyanins. For greatest results when an individual acai as well as other superfoods, tell them to pure and organic. The merchandise should be individually researched and tested within the seller's consultant. All superfoods are excellent for supplementing an excellent diet, or maybe diet that's lacking in important nutrient substances. A person first buy superfoods, you gain numerous and invaluable good things about your body's overall fitness and health. Achieve longer life, make your ideal weight, and fight disease these! They are the way ahead for healthy everything they eat. I know many of individuals will say "I just don't have enough to eat healthily, junk food is way too convenient" or "my a lot more so hectic, I'm lucky to get food almost all - a healthy food". I hope seeing those statement on the web will all of them clear for the purpose they are; excuses and justifications to disguise the real problem. The limiting problem is different lifestyles there is the. Once you address it you can move on and, suddenly, your justifications look as ridiculous due to the fact ones I have written more. Then you can finally make something occur about. http://be.jomcariwang.com/circulation/
  • Racja, dzięki :)
  • Wiedźmin na Netfliksie najwcześniej dopiero w przyszłym roku.
  • […] się głos sceptyków. Ani programmatic, ani addressable (o różnicach między nimi poczytajcie we wpisie Marty Pichlak z OMD, więc się nie powtarzamy) nie zawitały do oferty żadnego z […]
X