Publikacje

2017-01-16

Rynek stacji tematycznych jest przesycony, popyt na FTA oraz premium: badanie płatnej TV by ScreenLovers, cz. II

Rynek kanałów tematycznych jest już przeładowany. Operatorzy pożądają kanałów premium, czyli dodatkowo płatnych. Spośród debiutantów z MUX-8, szanse na najwyższą widownię mają Zoom TV i WP1. Zapraszamy do lektury II części badania płatnej TV zrealizowanego przez ScreenLovers!

Jak już wiemy – przyszły rok nie zapowiada się różowo dla rynku płatnej TV. Przebadani specjaliści od dystrybucji spodziewają się spadków lub stagnacji, niższej ceny za widza i ekspansji NTC (więcej tu: I część, klik)

W kolejnej części badania przyjrzymy się bliżej konkretnym nadawcom i ich wizerunkowi w oczach decydentów negocjujących z dystrybutorami.

ZOOM TV i WP1 czy Metro i Nova TV?

Skoro to naziemna TV ma ich zdaniem największy potencjał wzrostu (wspomnijmy tu tylko na marginesie, że w ub.r. segment ten wzrósł zaledwie symbolicznie), spójrzmy na najświeższy narybek tego rynku.

Której stacji branża daje najwięcej szans na sukces mierzony liczbą zdobytych widzów?

badanie screenlovers 1

Fotel lidera dzielą WP1 i Zoom. Co ciekawe – badani przez ScreenLovers specjaliści odpowiedzieli tu wbrew pierwszym wynikom oglądalności. Zoom i WP1 plasują się bowiem na razie na końcu stawki walki o widza. Dodajmy też, że żadna ze stacji nie przekroczyła na razie 0,2 proc. udziału w oglądalności.

Polaryzacja rynku, czyli FTA i premium

Jedna z kluczowych dla widzów kwestii dotyczy zmian w ofercie programowej ich operatorów – jakie stacje do niej dołączą, a jakie z niej znikną?

Z naszego badania wynika, że najmniej miejsca jest dziś dla klasycznych kanałów tematycznych. Rynek się spolaryzował i operatorzy szukają dziś głównie stacji bezpłatnych (free to air), czyli żyjących wyłącznie z reklamy oraz stacji premium, czyli tych, za które trzeba dodatkowo zapłacić jak np. HBO.

Wchodząc dokładniej w kategorie tematyczne widać wyraźnie sentyment branży. Stacje premium  są dziś bardzo w cenie. Na popyt zapewne nie będą narzekać stacje sportowe i dokumentalne. W pozostałych kategoriach – filmowych, serialowych, lifestyle’owych, dziecięcych, czy newsowych rynek nasycił się i wprowadzenie kolejnych kanałów może być już trudniejsze. Respondenci ScreenLovers widzą też przesyt w segmencie stacji muzycznych.

Przy tak bogatej ofercie stacji, coraz częściej powraca pytanie o model sprzedaży a’la carte. Fachowcy od dystrybucji nie dają jednak wielkich nadziei na jego szybkie wdrożenie. Zaledwie co piąty uważa, że któryś operator może wprowadzić taką formę sprzedaży w 2017 r., ponad połowa twierdzi, że takie oferty się na rynku nie pojawią. Spory odsetek niezdecydowanych (ok. ¼) sugeruje, że temat nie jest jeszcze mocno w branży rozpoznany.

badanie screenlovers 2

Lustereczko, powiedz przecie

A jak w oczach speców od dystrybucji wypadają poszczególni nadawcy i ich rynkowe szanse? Naszych respondentów poprosiliśmy o oceny w kilku wybranych wymiarach. I dowiedzieliśmy się, że ich zdaniem:

  • Największego wzrostu dystrybucji mogą spodziewać się Grupa WP oraz Eleven.
  • Dystrybucję tracić będą natomiast TVS i NBC. W przypadku NBC problematyczne wydaje się zamknięcie polskiego oddziału. Zastanawiający jest spory odsetek odpowiedzi wskazujący tutaj również Discovery.
  • Najlepszą ofertę w segmencie Basic, (czyli stacji wchodzących w skład podstawowych prostszych ofert dla widzów) mają Polsat i Discovery. Ofertę najgorszą mają TVP, 4fun.tv oraz AMC.
  • Najlepszą ofertę dla segmentu premium (kanałów w droższych pakietach, sprzedawanych po wyższych cenach) mają HBO (oraz NC+/Canal+) i TVN oraz Kino Polska. Najgorzej w wymiarze oferty premium postrzegani są Winnicki Ent. i NBC.
  • Najlepszą ofertę VOD dla operatorów mają TVN oraz HBO. O najgorszej trudno powiedzieć – głosy rozpierzchły się, nie wskazując wyraźnie żadnego z nadawców.
  • Najbardziej agresywnie negocjują z operatorami TVN, Polsat oraz Discovery.
  • Najbardziej zaawansowani technologiczniePolsat, TVN, HBO oraz Canal+/NC+.
  • A najbardziej lubiani przez własną branżę są… Kino Polska i HBO.

 

Wojciech Kowalczyk

W mediach i reklamie od ponad dekady. Planował i kupował w Optimum Media OMD. Latami brokerzył w Atmediach. Współtworzył telewizję tematyczną w MTG/Viasat World. Obecnie w pracuje w Telewizji Polskiej w Biurze Reklamy. Felietonista magazynu "Tele Pro", arbiter Komisji Etyki Reklamy, wykładowca Warszawskiej Szkoły Reklamy. Na blogu przedstawia prywatne opinie.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Najnowsze komentarze
X