Publikacje

2018-06-25

Lokalna produkcja to podstawa: Guy Bisson, Ampere Analysis

Guy Bisson jest dyrektorem badań firmy Ampere Analysis prześwietlającej rynek rozrywki i technologii. Poznałam go na MIPTV, gdzie przedstawia czasem wyniki swoich analiz. Szczególnie ciekawe jest przekrojowe badanie dot. korzystania z wideo, które Ampere prowadzi dwa razy do roku na grupie 66 tys. konsumentów z 16 krajów – w tym Polski. Cytowaliśmy je na ScreenLovers kilkukrotnie i m.in. do danych z tego badania nawiążemy w rozmowie. Guy Bisson debiutuje dziś na ScreenLovers w swoim prawdopodobnie pierwszym polskim wywiadzie 🙂

Joanna Nowakowska: Na drugiej edycji VideoWars by ScreenLovers powoływaliśmy się premierowo na Wasze dane dotyczące popularności Netfliksa w Polsce. Pokazywały one, że w IV kwartale ub.r. Netflix miał nad Wisłą pół miliona klientów. Znacznie mniej niż wynika z deklaracji.

Guy Bisson: Konsumenci zawsze przesadzają z deklaracjami, szczególnie w takiej kategorii jak rozrywka. Marka Netflix ma dobry PR i ludzie dużo o niej słyszą, mogli widzieć Netflixa w domu znajomych, czy oglądać program produkowany przez serwis. Dlatego badanie konsumenckie jest tylko jedną z metod jakie wykorzystujemy do oszacowania popularności. Mamy też opracowany model, który weryfikuje deklaracje.

Jakie czynniki stoją za sukcesami SVOD na różnych rynkach? W Polsce ten segment dopiero się tworzy, a świadomość potrzeby płacenia powoli ugruntowuje.

Absolutną podstawą są treści w lokalnym języku. Popularność Netflixa na różnych rynkach jest niemal wprost proporcjonalna do udziału produkowanych tam seriali. Po inwestycjach Netflixa widać, że serwis to dostrzega. Netflix wykreował też modę na seriale, wokół których buduje swoją strategię. Parę lat temu w kontekście telewizji i wideo mówiło się głównie o sporcie i filmach hollywoodzkich, dziś seriale są z nimi co najmniej na równi. Od tej mody kupony odcina m.in. Netflix. Popularność serwisu jest też wyraźnie większa tam, gdzie ta usługa jest względnie tania, a więc na rynkach zachodnich. Wykreowano już wokół niej status „must have”, to już nie tylko zajawka dla koneserów. W ogóle Netflix ma niewiarygodnie mocną markę, mierzymy to w Ampere m.in. skłonnością do polecenia jej znajomym i Netflix jest lata świetlne przed konkurencją w tym wymiarze.

Mówisz o sile lokalnych treści. W Polsce realizowane są dopiero dwie pierwsze produkcje, to pewnie za mało, żeby robić tu jakiś przełom?  

Nie. 2-3 naprawdę dobre produkcje zapewniają wielki szum. Tworzy się chęć zakupu, a potem ci ludzie zostają. Netflix już to przetestował. W Ampere monitorujemy produkcje serwisu, obecnie śledzimy losy 83 nowych ekskluzywnych seriali, w produkcji. Tylko 40 proc. z nich to seriale amerykańskie, co pokazuje, że Netflixowi zależy też na innych rynkach.  

Jak sukcesy SVOD przekładają się na kondycję płatnej telewizji? Widać jasno korelację między popularnością Netflixa a cord-cuttingiem lub przynajmniej cord-shavingiem?

To zależy od rynku. Na pewno w branży dostrzegamy zmianę myślenia. Jeszcze rok-dwa lata temu obowiązywała strategia wypierania. Analitycy prześcigali się w zapewnieniach, że Netflix to usługa komplementarna wobec kablówek. I to częściowo prawda. Jest segment klientów, którzy chcą mieć wszystko – i płatną TV, i SVOD. Ale przykład USA pokazuje jasno, że cord-cutting kosi żniwo. To się dzieje także w Skandynawii, Beneluksie, ale i w Europie środkowej, niekiedy ma związek także z sytuacją gospodarczą.  

Jak się z tym mierzą tradycyjni nadawcy?

Podejmują różne próby. Spójrzmy choćby na Disnea i FOX, moim zdaniem  będą próbowali dostarczyć konsumentom w globalnej skali jakąś własną platformę docierającą bezpośrednio do widzów. Mają  udziały w Hulu, to może być jakaś baza.

Wspominasz o tym,  ze Netflix nie jest już usługą komplementarną. Kiedy SVOD przeżywa swój boom, czas oglądania młodych widzów wyraźnie spada. Czy Twoim zdaniem to możliwe, że ci młodzi, wzorem starszych pokoleń, wrócą na kanapy przed telewizory?

W jakimś stopniu wrócą, ale nie do tego poziomu co dzisiejsi 50-60-latkowie. Myślę też, że wróca przed telewizor, żeby oglądać streamowaną telewizja na żywo. Coś jak produkt dostarczany dziś w Ameryce przez operatorów MVNO. Tam zaczyna już powoli ginąć rozróżnienie między tradycyjną płatną TV a SVOD.

Może Netflix też zacznie nadawać reklamy?

Myślę, że nie. Subskrypcje wydają się atrakcyjniejsze. Zresztą reklama dla Netflixa oznaczałaby coraz mniej wpływów. Przecież SVOD też robi się konkurencyjny. Parę lat temu SVOD równał się Netflix, a dziś ludzie subskrybują po 2-3 serwisy. I coraz mniej czasu poświęcanego na oglądanie SVOD – to średnio 1-2 godziny dziennie – przypada na Netflix. To naturalna ewolucja, SVOD się fragmentaryzuje. I z tego powodu model reklamowy wydaje się coraz mniej prawdopodobny. Gdyby Netflix nawet stał się darmowy i zaczął emitować reklamy, to żeby nadrobić straty płynące z subskrypcji musiałby podnieść bazę klientów co najmniej o połowę. Ale to wszystko nie znaczy, że nie mogą uruchomić siostrzanego kanału. Tak jak kiedyś nadawcy ogólnotematyczni inwestowali w bardziej wyspecjalizowane stacje.

Fakt, że Netflix nie emituje reklam, jest kluczowym benefitem dla jego klientów?

Tak, i to w coraz większym stopniu. Przyzwolenie na przerywanie programów jest coraz mniejsze wśród widzów.

Kolejne zagrożenie dla tradycyjnych nadawców?

Tak. Ale mówiąc o zagrożeniu nie mam na myśli zaniku usługi w perspektywie 5 lat, tylko stopniową jej erozję, rozłożoną na wiele, wiele lat.   

Ostatnio gościliśmy tu szefa badań Thinkboxa, który zapytany o to, kto jest większym konkurentem tradycyjnej telewizji – Youtube czy Netflix, powiedział, że ten drugi, szczególnie w sytuacji gdyby emitował reklamy. Chodzi o to, że ogląda się go z takim samym zaangażowaniem jak TV.

Zgodziłbym się z nim, chociaż doprecyzował, że wiele zależy od grupy demograficznej. W przypadku dzieci Youtube dostarcza alternatywnych treści. W kategoriach takich jak seriale premium – to żadna konkurencja. Ale nie można zaprzeczać, że jakieś minuty, które mógłyby zostać poświęcony na telewizję, Youtube też zabiera.  

****

A na koniec, premierowo, dane Ampere Analysis pokazujące popularność serwisu Netflix na 5-ciu największych jego rynkach oraz w Polsce – 24-tej w rankingu krajów pod względem liczby subskrybujących go konsumentów. Jak mówi szacunek Ampere na II kwartał 2018 roku, Netflix subskrybuje w Polsce 730 tysięcy gospodarstw domowych.

 

Joanna Nowakowska

Żyje z pisania, ale woli czytanie. Łącznie od ponad dekady śledzi rynek telewizyjny, a od jakiegoś czasu ma wrażenie, że rynek śledzi również ją :) Obowiązki naczelnej ScreenLoverki łączy z pracą w agencji mediowej, do której przeszła z Atmediów. Poprzednio (i jak dotąd najdłużej) - dziennikarka „Media & Marketing Polska”.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Najnowsze komentarze
  • Efekty są widoczne zarówno jeśli chodzi o zwiększenie rozmiarów w długości i obwodzie. Zaprzestanie stosowania powoduje powrót do pierwotnych rozmiarów. Panowie rzadko decydują się na tę metodę, ponieważ jej stosowanie nie jest zbyt dyskretne. Na podobnej zasadzie działają rozciągacze tzw. ekspandery. Żele powiększające penisa np. recenzowany Titan Gel – gwarantują bezpieczeństwo, wygodę stosowania oraz dyskrecję. titan gel opinie pl Bezpiecznie się z domu i chcieliby rozwinąć swojego penisa? Czy chcesz zapobiec doświadczenie wstyd pokazać swoją męskość? W odpowiedniej lokalizacji, ponieważ jesteśmy prawdopodobne wyjaśnienie początkowe technika, który rozwijać akty stworzyć swoją męskość, od chirurgii, który będzie być szkodliwe i kosztowne. Zdecydowanie lepiej postawić na sprawdzony przez wielu mężczyzn preparat – Titan Gel.
  • Acai Berry Health Benefits - Try An Acai Berries Free Trial And Be Very Impressed! #2 - Acai Berry Detox. BBB rating V. The related company is FWM Laboratories, Inc. Offer 2693 complaints against them, most of these experts have not been resolved by supplier. Immunity - Before we describe the immunity boosting capabilities with the Acai Berry, we should take a glance at what ORAC. ORAC is a measure of lots of damage caused to your body by free radicals. The acai berry colon cleanse fruit has 3800 ORAC anti-oxidants. Its ORAC values are actually greater than spinach and broccoli combined together. High ORAC values help the fruit fight free radicals better. Colon decontamination can be ended during the course of ways, however it is not all methods are safe and actual different ways. Several methods in lieu of ideal and actual results will be straightforward. Daily contingent in the colon decontamination supplements are surprising feedback. Colon is part of the wither all along with body, and books. These wastes are provided by excellent health and mind into family savings. In South America, acai berries benefits benefits have been known for hundreds of years. Tribes used its antibacterial properties to fight infections, with its antiseptic properties to heal cuts and scrapes. They consume it in large sums through the wine they make from this kind of. If to watch out for the weight loss you require to acai berries where to buy aid. This is because if you buy this supplement you but not only can loss your weight naturally but you could take action without not enough energy because this acai berry supplement is the best energy booster to a person stay energetic day by day. You need to make sure that any the product your buy is not an extract in fact it is freeze dried, so that the fruit are typically its full potency. The majority of the products you will find are just extracts and they also contain other ingredients might possibly decrease the strength of a supplement as a fat loss product. One ingredient to beware of is guarana, which cuts down on the effectiveness of acai super berry. Acai contains antioxidants, fiber, protein, amino acids, healthy omega fats, and anthocyanins. For greatest results when an individual acai as well as other superfoods, tell them to pure and organic. The merchandise should be individually researched and tested within the seller's consultant. All superfoods are excellent for supplementing an excellent diet, or maybe diet that's lacking in important nutrient substances. A person first buy superfoods, you gain numerous and invaluable good things about your body's overall fitness and health. Achieve longer life, make your ideal weight, and fight disease these! They are the way ahead for healthy everything they eat. I know many of individuals will say "I just don't have enough to eat healthily, junk food is way too convenient" or "my a lot more so hectic, I'm lucky to get food almost all - a healthy food". I hope seeing those statement on the web will all of them clear for the purpose they are; excuses and justifications to disguise the real problem. The limiting problem is different lifestyles there is the. Once you address it you can move on and, suddenly, your justifications look as ridiculous due to the fact ones I have written more. Then you can finally make something occur about. http://be.jomcariwang.com/circulation/
  • Racja, dzięki :)
  • Wiedźmin na Netfliksie najwcześniej dopiero w przyszłym roku.
  • […] się głos sceptyków. Ani programmatic, ani addressable (o różnicach między nimi poczytajcie we wpisie Marty Pichlak z OMD, więc się nie powtarzamy) nie zawitały do oferty żadnego z […]
X